Sokat köszönhet a Nike Kanye West bunkóságának: a fő rivális Adidas „istállójában” saját, fényűző karámot felépítő, majd azt rasszista megnyilvánulásaival porig égető rapper több mint egymilliárd dolláros veszteséget okozott a vele értelemszerűen szerződést bontó német sportszergyártónak, amely folyamatosan töri a fejét azon, miként szabadulhatna meg a nyakán maradt Yeezy cipőkből és más márkázott sportruházati termékekből álló raktárkészlettől. 

Oklahoma City Thunder v Los Angeles Lakers
Az NBA továbbra is a Nike játszótere marad.
Fotó: Harry How / Getty Images

A Nike a tavaly ősszel kipattant botrányon nyert, a globális piacvezetői pozíciója tovább erősödött, ráadásul a pluszszázalékok megszerzéséért megküzdenie sem kellett riválisával, csak továbbmennie a maga útján. Amelybe a Los Angeles Lakers kosárlabdacsapat sztárjának, LeBron Jamesnek a nevét viselő új, LeBron 20 kollekció piaci bevezetésével, valamint egy másik kosaraslegenda, Michael Jordan fémjelezte Jordan Retro-portfólió felfrissítésével maga is hozzátett. 

A Nike a gigantikus méretűre nőtt raktárkészletének kiárusításában is előrelépett, de az még mindig felette van az egészséges szintnek. Üzleti évének február végével zárult harmadik negyedévében 

a Nike 14 százalékkal, 12,39 milliárd dollárra növelte a forgalmát az egy évvel korábbihoz képest, 

ebből 5,3 milliárdnyit képviseltek a cég közvetlen eladásai. A Nike Direct forgalmának felfuttatása a stratégiai célok közé tartozik, itt 17 százalékot pakoltak a bázisidőszak adatára. A forgalmi adatoknál jobban érdekli a befektetőket az ebből kihasított profit nagysága. Itt viszont kellemetlen, de előre jelzett meglepetés érte őket, 

az adózott nyereség ugyanis 11 százalékkal, 1,24 milliárd dollárra mérséklődött. 

Fotó: Nike

Egy részvényre vetítve ez 79 cent, szemben a Refinitiv 55 centes konszenzusával. A bruttó üzemi marzs 330 bázisponttal, 43,3 százalékra esett, amit Matthew Friend pénzügyi igazgató a megemelkedett költségekkel magyarázott. A globálisan csúcsokat döntő az egyik vétkes, az erős dollár a másik, a logisztikai kiadások elszállása pedig a harmadik tényező ebben. 

Ami azonban  kellemetlenebb, hogy a Nike a haszonkulcs további olvadását vetíti előre, a 250 bázispontos mínusszal a saját várakozási sávjuk aljára, 40,8 százalékra belőve a marzsot. A készletkiárusítások miatt a céget érő veszteség is marzserodáló hatást vált ki. A harmadik negyedév számai a Refinitiv konszenzusánál jobban alakultak, viszont a borúsabb kilátásokra reagálva a Nike árfolyama 2 százalékot esett a gyorsjelentés publikálását követően.

Sportszergyártók piaci részesedése 2022
 

A forgalom megoszlásában komoly meglepetést okozott, hogy a kínai zéró-Covid-politika december közepi hivatalos nyugdíjazása ellenére sem szöktek fel a Nike eladásai, sőt, az egy évvel korábbinál 8 százalékkal kevesebb, 1,99 milliárd dollár értékű árut tudtak eladni a Kína–Hongkong–Tajvan-háromszögben. Ezzel az innen származó bevétel részaránya 16 százalékra csökkent. Ennek ellenére a Nike-nál bíznak a kínai forgalom fokozatos felfutásában. 

David Swartz, a Morningstar elemzője szerint a Nike az Adidashoz képest így is nagyságrenddel jobb helyzetből indítja a pandémiát követő új korszakot Kínában, a németek itteni tavalyi eladásai ugyanis 36 százalékot zuhantak, nem utolsósorban a Yeezy márkatermékekbe beleszerelmesedett kínaiakat ért hatalmas csalódás miatt. A Yeezy forgalmazását ugyanis Kínában is leállították. 

Az első számú, észak-amerikai piacon viszont hasított a Nike, a forgalmát 27 százalékkal, 4,91 milliárd dollárra gyarapítva. 

Az Európát, Afrikát és a Közel-Keletet összefogó EMEA-régió 17 százalékkal nagyobb, 3,25 milliárd dolláros bevételt termelt a cég számára.

A Nike piaci teljesítményét követő 39 elemző közül 25-en vételre ajánlják a részvényt, a célárak mediánja pedig 132 dollár, azaz nem túl acélos, 6,5 százalékos erősödést látnak a következő 12 hónap során az árfolyamban.