Az OMV kiábrándító eredményszámai után kellemes felüdülést hozott a Mol másik, lengyel versenytársának negyedéves gyorsjelentése, az Orlennek ugyanis a gyengébb piaci környezetben elszenvedett visszaesés ellenére sikerült felülmúlnia a piaci várakozásokat. A részben állami tulajdonú finomítónak rengeteg pénzébe került, hogy az üzemanyagárak befagyasztásával beszállt a lengyel választási kampányba.

orlen
A lengyel üzemanyagárak befagyasztásán is sok pénzt veszített az Orlen. Fotó: Shutterstock

A PKN Orlen 8,22 milliárd zloty – 1,85 milliárd euró – EBITDA LIFO-eredményt ért el a szeptember végén zárult három hónapban, ami 57 százalékkal maradt el 2022 harmadik negyedévének teljesítményétől, ám még ezzel is sikerült felülmúlni az elemzők 7,25 milliárd zlotys várakozását.

A plocki székhelyű, főként finomításban erős energetikai vállalat 3,46 milliárd zlotys – 777,5 eurós – adózott eredménye 220 millió zlotyval lett jobb a vártnál. 

A nettó profit alig negyede az egy évvel korábbi 14,68 milliárd zlotynak, amit még az azóta eladott Lotos számai támogattak.

Sokba került az Orlennek az üzemanyag-leárazás

A részben állami tulajdonban lévő vállalatnak sokba kerülhetett a lengyel választási kampányban játszott szerepe is. A Polityka Insight kutatóintézet múlt hónapban arról számolt be, hogy az Orlen stratégiai készleteinek felhasználásával igyekezett alacsonyan tartani az üzemanyagárakat az megfékezése érdekében, és hogy ezzel támogassa a kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) pártot az októberi választások előtt.

Ha visszaszámoljuk az üzemanyagárak csökkentésének hatását, a vállalat tiszta EBITDA-ja mintegy 2,5-3 milliárd zlotyval lenne magasabb

– mondta Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője a Reutersnek. A szakértő tudomása szerint az Orlen szeretne visszatérni a korábbi, piaci árképzési gyakorlathoz, ám a harmadik negyedéves és a teljes 2023-as eredményt is negatívan érinti a lépés.

Az október 15-én tartott parlamenti választáson a voksok 35,38 százalékának megszerzésével a regnáló jobboldali konzervatív kormánypárt futott be az első helyen, a kormányrudat a legvalószínűbb forgatókönyv szerint mégis kénytelen átadni a Donald Tusk nevével fémjelzett liberális-konzervatív Polgári Koalíció vezette ellenzéki erőknek.

Az üzemanyagárak mesterséges leszorításának annyi haszna azért volt, hogy a lengyel üzemanyag-fogyasztás éves alapon 11 százalékkal ugrott meg, hozzájárulva a társaság bevételeinek bővüléséhez.

A legnagyobb lengyel finomító 3 százalékkal, 75,42 milliárd zlotyra tudta növelni forgalmát. Ám a tavalyinál jóval keskenyebb eredmény mellett a társaság 70 százalékkal kevesebb, 7,2 milliárd zloty működési cash flow-val zárta az időszakot.

A PKN Orlen árfolyama 2023-tól
 

A társaság részvényei 2 százalékot drágultak kedd kora délutánig, a vártnál kevésbé zsugorodó eredményszámok közzétételét követően, idén azonban még így is alig több mint 4 százalékkal tudott feljebb lépni a kurzus.

Csalódást okozott a BP

A szektortársakhoz hasonlóan meglehetősen gyenge eredményről számolt be a BP is. A brit olajóriás nyeresége 60 százalékkal, 3,3 milliárd dollárra apadt a harmadik negyedévben, jókora csalódást okozva ezzel a négymilliárd eurós elemzői várakozáshoz képest. A visszaesést főként a gáz- és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású részlegének jóval gyengébb teljesítménye okozta. A társaság az időszakra egy 540 millió dolláros értékvesztést is elkönyvelt a New York partjainál lévő szélenergia-projektjeire.

Az eredmény drámai csökkenése ellenére a vezetőség az előző negyedévhez hasonlóan, részvényenként 7,27 cent osztalékot fizet, a sajátrészvény-vásárlásokra szánt összeget pedig másfél milliárd dollárral toldotta meg.