BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vállalatok még mindig félnek az új dolgoktól

2400 cégvezető és döntéshozó részvételével a Marketing112 idén is felmérte a kis- és középvállalkozások marketing érettségét és helyzetét.

A vállalkozások fele pezsgőt bonthat

A megkérdezett cégek esetében pozitív változásról számolhatunk be – ugyanis 38 százalékuk mondta azt, hogy „Kis mértékben, de növekedett a forgalom”; 27 százalékuk pedig nem tudott bevallani sem érdemi növekedés, sem érdemi csökkenést. Ők inkább úgy nyilatkoznak, hogy stagnálnak. A kutatásban résztvevők 7 százaléka jelezte, hogy kis mértékben, de csökkent a forgalmuk, 14,5 százalékuk pedig borúsan nyilatkozott: ők a vártnál sokkal rosszabb első félévet zártak. A felmért vállalkozások 12 százaléka viszont pezsgőt bonthat a féléves eredményük alapján: ők a vártnál sokkal jobb eredményt realizáltak.

Jönnek a marketingesek!

A KKV Marketing Felmérés egy fontos kérdése azt vizsgálja, hogy ki a marketinges a cégben. A megkérdezettek 58 százalékánál még mindig a cég vezetője a marketinges (döntéshozó), de minden korábbi évnél jobb arányban, a válaszadók 21 százaléka esetén már megbízott belső munkatárs, 3,5 százalékuk esetén kiszervezett marketinges munkatárs, illetve cég gondoskodik erről a fontos területről. Megdöbbentő, hogy a kutatásban részt vevő cégek 17,5 százalékuk esetén még mindig szervezetlenül, tervezetlenül, „ad-hoc” módon folyik a marketingkommunikációs munka.

Fotó: PR

„Az idei felmérés egyik legérdekesebb eredménye ez az 58 százalék – ugyanis minden korábbi évben a cégek 80-90 százalékánál maga a cégvezető felelt a marketingért is, ami tudjuk: nem hatékony és nem egészséges egy fejlődésre szánt cég esetében. Ez azt jelenti, hogy a cégek menedzsmentje fejlődik és ráeszméltek arra, hogy cégvezető és a marketinges döntéshozó nem lehet ugyanaz a személy. Ez valahol a marketing tanácsadói szakma eredménye is…” – kommentálta a kutatást Miklovicz Norbert, marketing stratéga, a kutatás vezetője.

Weboldal, Facebook, Instagram – ebben látják a megoldást a kkv-k

A kutatás során a marketingeszközök használatáról is kérdeztük a kitöltőket. 51 válaszadási lehetőséget adtunk meg, amelyek mindegyike egy-egy közismert marketingeszköz volt és azt vizsgáltuk, hogy a cégek milyen marketingeszközöket használták a 2019-es év első felében.

Az eredményből kiolvasható, hogy a választ adó cégek egyértelműen az online marketingeszközöket preferálják és használják.

A leggyakrabban használt marketingeszközök rangsora:

  • Weboldal (51,2%)
  • Facebook-hirdetés (46,5%)
  • Facebook-oldal (42,7%)
  • Instagram (33,8%)
  • Arculat (33,7%)
  • Facebook-csoport (30,7%)
  • Google Ads hirdetés (24,8%)
  • Márkanév, márkaépítés (23,7%)
  • Céges blog (22,8%)
  • További kérdés lehet, hogy miért született ilyen eredmény, vajon a cégvezetők (akik, mint megtudtuk felerészt még mindig maguk hozzák a marketing döntéseket) miért maradnak a biztos, bevált eszközöknél, és miért nem nyitnak az újdonságokra, vagy nem tartják szükségesnek más csatornákon való jelenlétet.

    A legritkábban használt marketingeszközök rangsora:

  • Podcast (0,6%)
  • SMS marketing (2,2%)
  • Webinárium (2,7%)
  • Cég arca, kabala, nagykövet (2,8%)
  • Telemarketing (3,5%)
  • Könyv (4%)
  • Gerillamarketing (4,6%)
  • Affiliate marketing (5,5%)
  • Rádióreklám (5,7%)
  • Exit popup (6,5%)
  • „Az eredmény azzal magyarázható, hogy a cégek még mindig félnek az új marketingeszközöktől és leginkább a mainstream marketingeszközökhöz (sok szolgáltató, sok tanácsadó, sok információ a használatukról, alacsony belépési küszöb) nyúlnak, holott a legritkábban használt eszközök közül több sokkal személyesebb és hatékonyabb mint a gyakrabban használt eszközök” – kommentálja az eredményt Miklovicz Norbert.

    2020: Márkaépítésbe fognak a vállalkozások!

    És, hogy mely témákban szeretnének a kutatásban résztvevő kkv cégvezetők és döntéshozók fejlődni leginkább? Kutatásunk állandó kérdése és egyben az egyik legfontosabb válasz is. Egyfajta trend előrejelzés, hiszen eddig minden évben az a terület kapott a marketing tanácsadói piacon reflektorfényt, amely a kutatásban is az elsők között szerepelt.

    Lássuk, miben akarnak fejlődni a cégvezetők 2020-ban:

  • Szövegírás, tartalommarketing (43,9%)
  • Facebook-hirdetések kezelése (41,8%)
  • Marketingterv készítése (41%)
  • Facebook üzleti oldalak kezelése (40,6%)
  • Márkaépítés (40,3%)
  • Landing- és értékesítési oldalak (37,8%)
  • Instagram-marketing (36,5%)
  • SEO (34,6%)
  • Webdizájn (értsd: szebb legyen a weboldala) (28,1%)
  • E-mail marketing hatékonyság (27,2%)
  • A kutatás konzekvenciája röviden

  • A vállalkozások 50 cégek még mindig félnek az új marketingeszközöktől a fejlődésről számolt be.
  • Egyre több cégvezető „képes” megválni a marketingdöntésektől és delegálja cégen belül vagy bíz meg külsős tanácsadót.
  • Még mindig a mainstream eszközök hódítanak, kevesen mernek olyan marketingeszközt használni, amit kevesen használnak, oktatnak vagy drága/nehéz a belépési küszöb.
  • A korábbi évekkel összehasonlítva a változást, kijelenthető, hogy 2020 marketingtrendje a márkaépítés. Várhatóan mainstream terület lesz a következő felmérésünkben.
  • A 2020-as év további üzleti és marketingtrendjeivel a VII. Magyar Marketing Fesztivál foglalkozik. Teljes program elérhető a www.marketingfesztival.hu weboldalon.
  • A kutatásról

  • A felmérést minden évben a Marketing112 kis- és középvállalkozói szektorban működő marketing tanácsadó cég végzi el és publikálja annak apropóján, hogy ugyanez a cég szervezi Magyarország legnagyobb marketing- és üzleti trendjeit bemutató rendezvényét, a Magyar Marketing Fesztivált. Ezen a rendezvényen 1500 cégvezető nyitja meg a kkv üzleti évet minden év januárjában egész napos előadásokkal, szakkiállítással, moderált kapcsolatépítéssel.
  • A kutatás online kitölthető kérdőív és önkéntes alapú. Az eredményt tekintve nem tekinthető reprezentatívnak a magyarországi kis- és középvállalkozások egészére nézve.
  • Felmérésünket kitöltő cégek árbevétele:

  • 10 millió forint alatt (60%)
  • 10 millió és 100 millió forint között (25,4%)
  • 100 millió és 1 milliárd forint között (9%)
  • 1 milliárd forint fölötti (5,6%)
  • (A kutatás a 2019-es üzleti év első félévét vizsgálta. Kitöltése önkéntes alapon és online történt, eredménye nem reprezentatív.)

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.