Ön is lehet sikeres e-kereskedő!

PR

Nem telik el hét anélkül, hogy ne olvashatnánk valamit a magyar online kereskedelem kiváló teljesítményéről. Az évente 20 százalékot bővülő piac növekedési üteme messze megelőzi a kontinens átlagát, de érdemes ismerni a szektor erősségeit és gyengeségeit.

A hazai e-kereskedelem egyre nagyobb súllyal esik latba a teljes kiskereskedelem teljesítményét illetően.

Hozzávetőlegesen a teljes kiskereskedelem 6 százaléka valósul meg az online térben, ami elmarad Európa egyes piacainak eredményeitől, viszont magasabb a kontinens harmadik és a világ hatodik helyét uraló Franciaország eredményeinél és hasonló Kanada teljesítményéhez. Ezek a számok tulajdonképpen rámutatnak arra, hogy nem érdemes egyenlőségjelet tenni az online kereskedelem részesedése, illetve a fejlettsége és teljesítőképessége közé.

Az európai e-kereskedelemben a CEE régió országait a feltörekvők csoportjába soroljuk. A kontinens három legerősebb piaca a világ tíz legerősebbje közé tartozik; Nagy-Britannia, Franciaország és Németország e-kereskedelme nem csupán a közép- és keleteurópai piacokat körözi le, hanem a skandináv és a Benelux-államokat is.

Számos hazai e-kereskedő a külföldi piacnyitásban látja a hosszútávú boldogulás kulcsát. Az egyre fokozódó versenyben ez természetes folyamat, hiszen a könnyen megszerezhető piaci részesedés országhatároktól függetlenül jelentős bevételnövekedést jelenthet. Szakértők szerint a hazai e-kereskedőket elsősorban két dolog motiválja a külföldi piacnyitásra. Az egyik természetesen maga a piacbővítés, aminek eredményeképpen nagyobb bevételre tehetnek szert; minél előbb lépnek, annál olcsóbban juthatnak piaci részesedéshez.

A másik ösztönző tényező a hazai piacra jellemző kiélezett árverseny, amit a legnagyobb webáruházak folyamatosan gerjesztenek a különböző névre keresztelt akcióikkal. Ami jó nekik és jó a vásárlóknak, nem feltétlenül jó a kis webáruházaknak. Ezért

az e-kereskedelem kisebb szereplői számára a földrajzi terjeszkedés jó stratégiának tűnik, hiszen így függetleníthetik magukat a hazai árversenytől.

Persze árversenyre minden piacon számítaniuk kell, de a piacok nagyobb száma nagyobb biztonságot is eredményez, így némi szerencsével mindig lesz lehetőségük előnyös árréssel forgalmazni a termékeiket.

Megfelelő exporttervvel, jó logisztikával és eredményes marketinggel a hazai e-kereskedőknek jó esélyük van arra, hogy megvessék a lábukat a CEE régió kiszemelt piacain. Szakértők szerint azonban kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy melyik célpiacot próbáljuk meghódítani. Románia továbbra is roppant népszerű, hiszen a csaknem húszmilliós lélekszám jó lehetőségeket tartogat még annak ellenére is, hogy az országban kifejezetten alacsony az internet eléréssel rendelkezők aránya. Szlovákia Budapesttől mért földrajzi távolsága nagyszerű logisztikai lehetőségeket tartogat.

Az Extreme Digital 2010-ben az edigital.sk szlovák webáruházával kezdte meg a külföldi terjeszkedését, amit idővel további hat shop követett Csehországban, Horvátországban, Romániában, Szlovéniában, Bulgáriában és Ausztriában. Hasonló terjeszkedési ambíciók egyelőre nem jellemzők a hazai webáruházakra, ez azonban a piac telítődésének köszönhetően hamarosan megváltozhat. Egyre többen fontolgatják az idegennyelvű shopok indításának lehetőségét.

Ön mit gondol erről? Mondja el véleményét!

Fájna a költségvetésnek az áfakulcs csökkentése

Még biztosan nem lesz univerzális áfacsökkentés, így legkorábban 2021-ben mérséklődhet az adókulcs.

Hibernálhatja a normalizációt a jegybank

A monetáris politika idén már nem változik érdemben az elemzők szerint, legfeljebb kisebb finomhangolás jöhet.
Világgazdaság Piactér