Ingyenes visszavételre kötelezik az autógyártókat

Ipar | Vállalatok
Az EU-csatlakozással egy időben léphet életbe a roncsautók hasznosítására vonatkozó új szabályozás. Az importőrök nagy száma miatt a hasznosítás nehézségekbe ütközhet, az érintettek többsége egyelőre várakozó állásponton van.

Szigorodnak jövőre a gépjárművek forgalomból való kivonására vonatkozó szabályok: a gyártóknak – többlépcsős szabályozás keretén belül – ingyenes visszavételi kötelezettséget írnak elő, míg a tulajdonosok csak akkor mentesülnek a súlyadó és a kötelező biztosítás fizetése alól, ha igazolják, hogy járművüket egy környezetvédelmi engedéllyel rendelkező autóbontóban vagy hulladékhasznosítónál hagyták. A 2002. július 1-je után forgalomba helyezett járművek kapcsán a gyártók kötelezettsége jövőre lépne életbe, de a régebbi autókra csak 2007. január 1-jétől terjesztik ki az előírásokat.

Jelenleg évente 100-120 ezer roncsautóval számolnak Magyarországon, ám a szám hamarosan másfélszeresére emelkedhet, mivel a szigorodó levegőtisztasági előírások miatt az elkövetkező években várhatóan tömegessé válik a kétütemű járművek – Trabantok, Wartburgok – kivonása a forgalomból. Bár 2001 óta az autótulajdonosoknak kötelező gondoskodniuk elöregedett járműveik ártalmatlanításáról, jelenleg csupán a roncsok 20 százaléka kerül autóbontókba, ahol a hasznosítható anyagokat és alkatrészeket kiszerelik, a maradékot pedig fémhulladékként öntödék dolgozzák fel, vagy lerakóba kerül.

A környezetvédelmi szempontok mellett a szabályozás szigorítását indokolja az EU- csatlakozás is. Egy 2000-es uniós direktíva értelmében a tagállamoknak 2002 tavaszára el kellett készítenie a Magyarországon is tervezett intézkedéseket, igaz, a jogszabályok egyelőre a tagállamok kevesebb mint felében készültek el. Brüsszel az autóroncsok kapcsán 2006-ra 85 százalékos újrahasznosítási arányt – ebből 80 százalék anyagában történő felhasználást – ír elő a tagállamoknak, s az arányokat 2015-re 95, illetve 85 százalékra kell emelni.

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban (KVM) már folyik a szabályozás előkészítése. Kosaras Márta, a tárca főtanácsadója elmondta: várhatóan még az idén elkészül az a minisztériumi rendelet, amely a gyártók átvételi és hasznosítási kötelezettségét írná elő; ebben szabályoznák az átvételi igazolások kiadásának rendjét is, s a hulladékhasznosítást a környezetvédelmi felügyelőségek ellenőrizhetik majd. A gyártók szeretnék elérni, hogy csak akkor kelljen ingyen átvenniük a roncsokat, ha azokat előzetesen nem bontották meg, emellett gördülőképesek, és nincs bennük máshonnan származó hulladék. Jövő májusban csak a 2002. július 1-je után forgalomba helyezett járművek kapcsán lépne életbe a visszavételi kötelezettség, a régebbi autókra csak 2007. január 1-jétől terjesztik ki az előírásokat, addig a tulajdonosok felelnek az ártalmatlanításért. A Trabantok és Wartburgok esetén ezután is a jelenlegi helyzet marad érvényes, mivel a gyártók jogutód nélkül megszűntek, s az importáló felelőssége a magyar államra hárult át.

Még nem eldöntött, milyen módon szabályozzák, hogy a járműtulajdonosok csak a gyártó átvételi elismervényének bemutatásával mentesülhessenek a súlyadó és a kötelező biztosítás fizetése alól. Itt rögzítenék pontosan azt is, hogy a hasznosítás költsége kiket terheljen. “Bár a gyártók szeretnék, ha az állam – járművenként nyújtott működési támogatással – részt venne a fellelhető gyártóval vagy importőrrel rendelkező típusok hasznosításának finanszírozásában, ez a cégeket fogja terhelni. A gyártók új termékeik árába építhetik be költségeiket, ám Nyugat-Európában is eltérők a tapasztalatok, hogy a rendszer mely elemei önfinanszírozók, s összesen mekkora a hasznosítás költségvonzata” – vélekedett a KVM főtanácsadója.

A legnagyobb gondot a márkák többsége esetén a felelősségi kör meghatározása jelenti. Csak a Suzukit gyártják Magyarországon, így a többi márka esetén nem lehet közvetlenül a gyártókat kötelezni a roncsok visszavételére, a termékfelelősség itt az importőrt terheli. Ugyanakkor a típusok egy részének nincs kizárólagos importőre, s rengeteg kisvállalkozás foglalkozik használt autók behozatalával. “Némelyik nagy forgalmazó, például a Porsche Hungária fontolgatja, hogy maga szervezze meg az általa forgalmazott márkák visszagyűjtését. Ezzel szemben a kisebb piaci részesedéssel rendelkező cégeknek ez túl nagy fajlagos költséget jelentene, ezért az összefogásban kereshetik a megoldást” – mondta Lukács Pál, a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) ügyvezető igazgatója. Mindenesetre a szakmai szervezet, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületével (MGE) és a Hulladékhasznosítók Országos Egyesületével együttműködve, április végéig összeállít egy listát arról, hogy mely bontók, illetve hulladékhasznosítók vehetnének részt a hasznosításban. A roncsvisszavevő hálózattal a gyártók képviselői egyenként, vagy összefogva állapodhatnak majd meg.

Korábban felmerült az a lehetőség is, hogy a folyamat megszervezésére a forgalmazók közösen alakítsanak egy közhasznú szervezetet. Ez esetben a közhasznú társaság fizetné ki közvetlenül a bontóknak a visszavett járművek hasznosítási költségét, s ezt a szervezethez csatlakozó vállalatok befizetéseiből finanszírozná. Az érintett cégek egy része fontolgatja ezt a megoldást, de a költségek bizonytalansága miatt sokan egyelőre kiváró állásponton vannak, s csak akkor csatlakoznának kellő számban egy koordináló szervezethez, ha már a költségvonzatok is jobban látszanak.

Nőtt Svájc óraexportja

Nőtt Svájc óraexportja augusztusban éves összevetésben, a júliusihoz hasonló mértékben.

Megszűnik az eva és más adónemek

A munka folytatódik – mondta Izer Norbert, hozzátéve, hogy jövőre további négy adónem szűnik meg.
Világgazdaság Piactér