Nagyjából egymilliárdan dohányoznak a világon, és ha az arányuk csökken is a népességnövekedés miatt a következő években, a számuk aligha. Magyarországon körülbelül 2,5 millióan dohányoznak, és legalább ugyanennyien vannak kitéve a passzív dohányzás ártalmainak. A hazai lakosság évi 700 milliárd forintot költ a 80 százalékos adókulcsú dohánytermékekre a dohányzásügyi miniszterelnöki biztos minapi közlése szerint, vagyis a vásárlásaik nyomán nagyjából 560 milliárd forint kerül az államkasszába.
Fotó: Shutterstock
Iparági kutatások szerint csak a dohányosok 5 százaléka képes leszokni, és további 3 százaléka teszi le a cigarettát valamilyen segítséggel. Tehát 92 százalék nem akar vagy nem tud leszokni – mutatott rá Szlávik Péter, a Philip Morris vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója a cég háttérbeszélgetésén. Szerinte az embereknek rá sem kellene szokniuk a dohányzásra, ha pedig megtették, és leszokni sem tudnak, akkor váltsanak a dohányzás egy kevésbé kártékony alternatívájára. A Philip Morris egyik globális vezetője a BBC-nek kifejtette, hogy a cég középtávon már nem akar cigarettát gyártani, ehelyett más dohánytermékekből építené fel a portfólióját. A dohányipar reagált a fogyasztói szokások változására, mert a dohányosoknak fontos, hogy mérsékeljék a dohányzás káros hatását, vagyis minden égésterméket iktassanak ki a dohányzás folyamatából.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható