Jócskán megérett a cserére az M1-es vonal járműparkja, a kocsik életkora 45 év. A projekthez milliárdok kellenének, a főváros a kormánynál kilincsel támogatásért.
Hecker Flórián
2021.04.15, 11:11
Megosztom a cikket
Mintegy 25 milliárd forintból lehetne lecserélni a Millenniumi Földalatti Vasút (M1-es metró) 22 darab járművét
– értesült a Világgazdaság. Az összeg a BKV becslésén alapul, ugyanakkor a forrás nem áll a társaság rendelkezésére. Úgy tudjuk, hogy ezért a fővárosi tulajdonú közlekedési vállalat a kormányzathoz fordult támogatásért, és ezzel párhuzamosan arra tett ígéretet, hogy a projektben nagyobb mértékben vonnának be hazai erőforrásokat, mint az egyéb járműbeszerzéseknél. Az ügyben folynak a tárgyalások.
A kormányzat egyébként nem először biztosítana finanszírozást a kisföldalattihoz az új szerelvényekre: 2017-ben egymilliárd forintot adott a járműpark megújításához szükséges két prototípus tervezésére, illetve gyártására, 2018-ban ugyanerre négymilliárdot különített el.
Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Lapunk információi szerint a járműcsere keretében a tervezési munkák harmadik ütemét – amely az elvi előzetes típusengedély dokumentációját is tartalmazza – a BKV még tavaly decemberben elfogadta.
Teljes előkészítésének a tervezése várhatóan az idén tavasszal befejeződik. Ez azt jelentené, hogy a cég számára rendelkezésre állnak majd azok a dokumentumok, amelyekkel a program folytatódhat, azaz kiírható lenne a prototípusok megtervezésére és legyártására, valamint a sorozatjárművekre vonatkozó közbeszerzési eljárás. Ehhez azonban meg kell szerezni a szükséges pénzt, mivel a fedezetet már a tender megjelenése előtt garantálni kell. A konkrét kifizetések viszont már ütemezhetők.
A BKV úgy értékelt, hogy a kisföldalatti-szerelvények cseréje halaszthatatlan, mert jelentős mértékben túllépték a tervezett élettartamukat, az átlagos koruk 45 év körüli. Ráadásul szakmai körökben azt is hozzáteszik, hogy jellemző a szerelvények váztörése.
A tervek szerint korszerű, csendes futású, energiatakarékos és nagyobb kapacitású járművek beszerzése a cél. Ez utóbbi azért indokolt, mert a Millenniumi Földalatti Vasút végpontjánál P+R parkoló épül, hogy az agglomerációs közlekedésben meg tudjon jelenni alternatívaként. Forrásaink rámutattak, hogy jelenleg a kisföldalatti kihúzó alagútja az Apáczai Csere János utcánál végződik, a nagyobb kapacitású szerelvények miatt pedig az alagutat meg kell hosszabbítani a Vigadó térig. Nem mellékesen így közvetlen kapcsolat jönne létre a 2-es villamossal, Pest egyik legfontosabb észak–déli, belvárosi közösségi közlekedési eszközével. A Dunakeszi Járműjavító Kft. és a Stadler Rail csoport magyar vezérképviselete, a Stadler Trains Magyarország Kft. még 2015-ben gyártási együttműködésről írt alá szándéknyilatkozatot, amelynek értelmében a két gyártócég közösen venne részt a magyarországi vasútijármű-beszerzésekben. Akkor külön említették a millenniumi kisföldalattit.
Az itteni kocsik leselejtezéséről már 2011 óta szó van, akkor 2020-as céldátumot jelölt meg a BKK. Most a beszerzés elindulását 2021-re teszik, a leszállítás és a forgalomba állítás viszont még több évig eltarthat. Kérdés, hogy tartható-e a 25 milliárdos bekerülés, az mindenesetre kedvező, hogy az M1-es metrókocsik technikai követelményei egyszerűek.
M5-ös próbafúrások
Próbafúrásokkal kezdődött az M5-ös metróvonal megépítésének első szakasza. A H6-os és a H7-es HÉV-vonalak bevezetése a Kálvin térig a Közvágóhídtól a felszín alatt, alagútban valósul majd meg. A csepeli és a ráckevei HÉV így összefonódva a Boráros tér érintésével a Kálvin térig közlekedik majd. | VG
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.