BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eltűnnek a miniautók az utakról, és ez nem csak a pénztárcáknak fáj

Az európai autópiaci körkép alapjában változott meg az elmúlt évtizedekben. A miniautók kiszorulnak az utakról az SUV-kkel szemben, ennek pedig több fronton is fájdalmas következményei vannak.

Húsz éve nem volt olyan alacsony az A kategóriájú, azaz a Fiat Pandához hasonló miniautók járműpiaci részesedése Európában, mint tavaly, ennek a trendnek pedig messzire ható következményei lehetnek nem csak a zöldátállással kapcsolatos fenntarthatósági célokra, de a fogyasztók pénztárcájára is - derült ki a JATO Dynamics adataiból, amit a Bloomberg szemlézett.

Heavy traffic on the Munich ring road., miniautó,
Eltűnnek az utakról a miniautók/ Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Ég veled, miniautók, az SUV-ké a világ

Az adatok azt mutatják, míg a miniautók térnyerésük csúcsán az európai autópiac 12 százalékát tudták magukénak, ez a szám tavaly már 4 százalék környékére csökkent - ez a trend pedig az autó-értékesítéseken is látszik, míg a 2009-es csúcson 1,7 millió A kategóriás autót adtak el az öreg kontinensen, addig a tavalyi évben már csak 541 ezer ilyen jármű kelt el Európában

A szakértők szerint a kisautók visszaszorulása egyrészt annak köszönhető, hogy a gyártók a profitmaximalizálás és a méretgazdaságosság érdekében átálltak a nagyobb, ezáltal az egyre szigorodó autóipari szabályozásoknak is egyre jobban megfelelő járművek, főként a városi terepjárók (SUV) gyártására, nagy mértékben csökkentve ezzel az új miniautó-kínálatot, melyek korábban a fogyasztók pénztárcáinak és a bolygónak is jót tettek, 

az SUV-khoz mérten nagyságrendekkel kisebb árcédulájuk és károsanyag-kibocsátásukon keresztül. 

A friss adatok szerint napjainkban egy új autó Németországban átlagosan 57 ezer euróba kerül, többe, mint az éves német átlagfizetés, és a trendek Olaszországban, Spanyolországban és Franciaországban is ebbe az irányba mutatnak.

A JATO adatai szerint a kontinensen minden második eladott autó már az SUV-k kategóriájából kerül ki, a kínálat ilyen irányú eltolódása pedig a teljes értékesítés volumenjében is megmutatkozik: a drágább autókat kevesebben engedhetik meg maguknak, így az újautók értékesítése egészében is visszaesett, míg 2019-ben még közel 16 millió jármű kelt el a térségben, tavaly már kevesebb mint 13 millió értékesítést regisztráltak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.