BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Párizs visszafogja a reformot

Vontatottan halad az egységes uniós vasúti hálózat megteremtése. A bizottságnak várhatóan a legfontosabb árufuvarozási útvonalak felszabadításával sikerül leszerelnie a piaci liberalizációt szorgalmazó európai parlamenti képviselőket. Brüsszel ugyanakkor ígéretet tenne arra, hogy a közeljövőben további reformokat léptet életbe. Egyes értékelések szerint a bizottság és Párizs visszafogja az Európai Parlament gyors liberalizációt szorgalmazó kezdeményezését.

Az EU soros elnöki tisztét betöltő Franciaországnak a jelek szerint sikerül elérni, hogy a vasúti reform egyelőre ne menjen túl a transzeurópai teherszállító hálózat (TESGN) 2005-ig történő liberalizálásán -- írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Erről a jövő héten egyeztetnek a tagországok és a döntéshozatali folyamatban velük (ebben a kérdésben) egyenrangú Európai Parlament (EP) képviselői.



Brüsszelben arra számítanak, hogy a vasúti liberalizációt hangosan követelő strasbourgi honatyák megelégszenek a viszonylag szerény lépéssel -- feltéve, hogy Loyola de Palacio illetékes EU-biztos megígéri: a közeljövőben további javaslatokat dolgoznak ki a teljes szektor felszabadítására.



Az EP tavaly júliusban fogalmazta meg azt az óhaját, hogy a vasúti személy- és teherforgalom 2010-ig nyíljon meg a szabad verseny előtt. A liberalizáció ellenzői -- élükön a komoly szakszervezeti nyomás alatt álló kommunista francia szakminiszterrel, Jean-Claude Gayssot-val -- ugyanakkor azzal érvelnek, hogy az áldatlan nagy-britanniai állapotokért (alacsony szolgáltatási színvonal, gyakori balesetek) éppen az ott végrehajtott vasúti privatizáció a felelős.



A piaci liberalizáció persze csak egyik eleme az uniós közlekedési miniszterek tavaly decemberben elfogadott "vasúti csomagtervének". A dokumentum ezen túlmenően szólt a sínhálózat, illetve a szállítás nyereség-veszteség számításának elkülönítéséről és a technikai problémák kiküszöböléséről is. Az utóbbi téren jelenleg uralkodó összevisszaságot jellemzi, hogy Spanyolország és Portugália például a többi tagországétól eltérő tengelyszélességet ír elő a vasúti kocsikra.



Összességében igen lassan halad az 1991 júniusában elindított uniós vasúti reform, amelynek végcélja az egységes piac megteremtése lenne -- vélekedik a német lap. A kombinált vasúti-közúti szállítás támogatásának alig van a gyakorlatban érzékelhető következménye, és megfeneklett a sínhálózat és a szállítás elkülönítését célzó program is.



Az EP a maga részéről értetlenül szemléli Brüsszel és a tagállamok tétovázását. Hasonlóan vélekedik az uniós munkaadói szervezetek szövetsége, az Unice is: szerintük csak a liberalizáció húzhatná ki az európai vasutakat a magas költségek, az alacsony szolgáltatási színvonal, a csökkenő piaci részesedés, a folyamatos veszteségek, az elmaradó beruházások és a munkaerő-leépítés veszélye által jellemzett helyzet csapdájából.


Csigatempóban halad a vasúti liberalizáció Vontatottan halad az egységes uniós vasúti hálózat megteremtése. A bizottságnak várhatóan a legfontosabb árufuvarozási útvonalak felszabadításával sikerül leszerelnie a piaci liberalizációt szorgalmazó európai parlamenti képviselőket. Brüsszel ugyanakkor ígéretet tenne arra, hogy a közeljövőben további reformokat léptet életbe. Egyes értékelések szerint a bizottság és Párizs visszafogja az Európai Parlament gyors liberalizációt szorgalmazó kezdeményezését. VG-összefoglaló-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.