Az egy főre jutó magyar GDP már egy évized múltán elérheti a tizenötök átlagának háromnegyedét az Európai Bizottságnak a magyar kormány középtávú gazdasági programja alapján végzett számításai szerint. A felzárkózás még gyorsabb lehet, ha időközben az EU 27 tagúvá bővül: ebben az esetben hét év alatt elérhető ez a szint.
Más tagjelöltek, így Lengyelország, Bulgária és Románia felzárkózása ugyanakkor generációnyi időt is igénybe vehet. Számukra a bővítés sem csökkenti érezhetően a felzárkózás időszükségletét, a csatlakozó országcsoport dinamikusabb növekedése ugyanis a megcélzott szintet is egyre feljebb srófolja.
A reálkonvergencia a csatlakozási tárgyalásokon is kitüntetett figyelmet kap, hiszen az unió a tagállamok közötti egyenlőtlenségeket mérséklő támogatásait a 75 százalékos szint alatt teljesítőknek fizeti. A bővítésnek ebből a szempontból vesztese lehet Görög-, Spanyolország és Portugália; a téma a csatlakozási tárgyalásokon éppen a spanyol EU-elnökség alatt kerül terítékre 2002-ben.
Az uniós anyag - a magyar középtávú stratégia alapján - meglehetősen magas beruházási rátával (29 százalék), illetve növekedési ütemmel (5-6 százalék) kalkulál, többek között az EU-támogatások élénkítő hatására számítva. Ezzel az optimista forgatókönyvvel szemben a bécsi székhelyű WIIW kutatóintézet azzal számol, hogy a magyar gazdaság 2015-re is csak az uniós átlag 72 százalékán állhat. Inkább ez utóbbi forgatókönyvet támasztják alá a Világgazdaság számításai is, eszerint - 2 százalékos növekedési ütemkülönbség mellett - 2015-ben léphetjük át az unió "szegénységi küszöbét".
Az általános fejlettségi szint azonban minden bizonnyal akkor is jelentős területi különbségeket fog takarni. A főváros az egy főre jutó GDP tekintetében már most is EU-átlag feletti, más régiók (például Észak-Magyarország) viszont jelentős lemaradásban vannak. Ezért az uniós támogatásokra vonatkozó jogosultságot sem egyszerre veszíti el az ország, hiszen - a jelenlegi területstatisztikai felosztás mellett - lesz olyan régió, amelyik már a csatlakozáskor sem részesülhet a regionális támogatásokból, mások viszont jóval azután is részesülhetnek majd belőle, amikor az ország egésze az EU-terminológia szerint már nem számít szegénynek. (Az ezzel kapcsolatos számításokat azonban erősen nehezíti az a tény, hogy a bővítés kapcsán a támogatási rendszert minden bizonnyal átdolgozzák.)
Az elemzést készítők felhívják a figyelmet: a középtávú elképzelésekben felvázolt gyorsabb reálkonvergencia fenntartásához még több külföldi megtakarítás bevonására lesz szükség a tagjelöltekben meglehetően alacsony szintű és rugalmatlan magánmegtakarítások kiegészítésére. A csatlakozók programjai azonban ehelyett - így a magyar is - a belföldi megtakarítások érezhető növelésének lehetőségével számol.
A felzárkózást lassíthatja az új tagok munkavállalóinak jelentős kiáramlása az Európai Unió régi tagországaiba - utal egy másik kockázati tényezőre a jelentés. Bár a korábban csatlakozott országokból viszonylag kevés munkavállaló indult útnak az EU más államaiba, a soron következő bővítésnél más hatása lehet az ezúttal jelentősebb bérkülönbségeknek és a kulcsfontosságú uniós munkapiacok közelségének.
Az unió a termelési tényezők - így a munkaerő - és a termékek rugalmas piacainak kialakítását, valamint egy stabil monetáris politika megteremtését is szorgalmazza annak érdekében, hogy a felzárkózás és a tagjelölt országokban folytatott dezinflációs politika ne kerüljenek konfliktusba egymással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.