BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszaélések a vállalati szférában

A bankoknak, a biztosítóknak és a távközlési cégeknek kell a legnagyobb eséllyel a vállalatot sújtó visszaélésekre számítaniuk. Hazánkban a jogszabályok kiforratlansága és az üzleti erkölcs hiányosságai jelentenek táptalajt a gazdasági bűncselekményekhez.

A vállalatok 37 százaléka vált különféle gazdasági visszaélések áldozatává az elmúlt évben - derül ki a PricewaterhouseCoopers (PwC) gazdasági bűnözést szondázó felméréséből. A szervezet szerint a csalás és a vagyontárgyak hűtlen kezelése a leggyakoribb visszaélés, s leginkább azok a nagyvállalatok a veszélyeztetettek, amelyeknek több mint ezer munkatársa van egy országban. A legnagyobb kockázattal a pénzintézeteknek, a biztosítóknak, valamint a távközlési cégeknek kell számolniuk. A károsult vállalatok aránya a 2001-es felméréshez képest Nyugat-Európában 29-ről 34, Kelet- és Közép-Európában 26-ról 37 százalékra nőtt, igaz, ez részben az átláthatóságra és a vállalkozások jobb informáltságára utal.

Bár a PwC a Magyarországra vonatkozó részletes eredményeket csak ősszel teszi közzé, tudható, hogy a sikkasztások száma idehaza hosszú ideje évi 5 ezer körül van, a csalások száma pedig évi 20 és 120 ezer között mozog, meglehetősen hektikus ingadozást mutatva. Igaz, a visszaélések jelentős része esetén magánszemélyek a károsultak. A hazai vállalkozások esetében speciális táptalajt jelent a cégeket sújtó viszszaélésekhez a jogszabályi háttér kiforratlansága. A megkérdezett szakértők szerint az eddigi változtatások ellenére a készülő új büntető törvénykönyvben teljesen át kell írni a gazdasági bűnözéssel foglalkozó fejezetet. További problémát jelent az üzleti erkölcs kiforratlansága, amelynek hiányában jó külső szabályozás esetén sem lehet a visszaélések számának csökkenésére számítani.

A PwC szerint nemzetközi összehasonlításban az átlagos kárérték meghaladja a 2,2 millió dollárt, ennek ellenére a vállalatok alig több mint fele biztosította magát csalások ellen. Arról nincsenek pontos adatok, hány magyar cég keresi fel a biztosítókat kifejezetten visszaélésektől tartva, de idehaza is van mód erre is kiterjedő speciális biztosítások kötésére. A cégen belüli bűncselekményekkel szemben a menedzserfelelősség-biztosítás adhat védelmet, míg a külső viszszaélések ellen a hitelbiztosítás jelenthet segítséget. Az utóbbi esetén a biztosító a biztosítási eseményeket több szempontból csoportosítja, s a kereskedelmi-gazdasági kockázatok között, a csőd és a felszámolás mellett a nemfizetés esete is szerepel - közölte Orosz György, a Magyar Exporthitel Biztosító Rt. marketingfőosztályának vezetője. Ez olyan esetekben nyújthat védelmet, ha valamelyik megrendelő visszaélés szándékával nem fizet egy már teljesített szolgáltatás, vagy leszállított áru után.

Ekkor a türelmi idő eltelte után megtérítik a vállalkozás kárát, ám a biztosító a kockázatelbíráláskor a leendő biztosított üzleti partnereit is megvizsgálja, s irreális kockázat esetén nem ad hitellimitet a vevőre, azaz nem tanácsolja az úgynevezett nyitva szállítást és javasolja, hogy az ügyfél valamilyen biztosítékot kérjen partnereitől a fizetésre - tette hozzá Orosz György.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.