BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Logisztikai központ Záhonyban

A záhonyi vállalkozási övezet legjelentősebb fejlesztése lesz az a logisztikai központ és raktárbázis, amelynek alapkövét várhatóan november végén helyezik el a Budapest-Moszkva vasútvonal közelében - tájékoztatta a Világgazdaságot a Miniszterelnöki Hivatal politikai főtanácsadója. Bajor Tibor rámutatott: a beruházás mielőbbi megvalósítása különösen azért fontos, mert az ebben a kormányzati ciklusban megélénkült orosz-magyar kapcsolatok eredményeképpen Záhony jó eséllyel válhat az Európa és Ázsia közötti kereskedelem csomópontjává, ám ezért a szerepért más, az EU-hoz szintén jövőre csatlakozó országok városai is küzdenek.

A Transzkontinentális Logisztika Hungary Szállítmányozási és Szolgáltató Rt. magyar-orosz tulajdonú közös társaság, amelynek a vállalkozási övezetet működtető Záhony és térsége Fejlesztési Kft. is tagja. Az alapítók részvénytársaságot hoztak létre Oroszországban is, ahol szintén kiépítenek egy a magyarországihoz hasonló logisztikai és raktárbázist. A két létesítmény tervezett helyszínének jelenleg is közvetlen vasúti és közúti összeköttetése van. Szakértői elemzések szerint a kínai kikötővárosból, Sanghajból Hamburgig hajóval öt hét az út, míg vasúton Záhonyig három hét. Még Indiából is gyorsabb a vasúti, mint a tengeri szállítás.

A tervek szerint Záhony körzetében az első ütemben 30 hektáron 60-70 ezer négyzetméternyi raktár épül, illetve kialakítják az átrakodáshoz szükséges infrastruktúrát. A pontos helyszín kijelölése még folyik. A bázis a termékek hosszabb távú raktározását, levámoltatását, illetve a tőzsdeszerű kereskedést is lehetővé teszi majd. A második ütemben a bővíthető területen igény szerint termelőüzemek is épülnének. Az összességében mintegy 40 milliárdos beruházás költségeit a részvénytársaság teremti elő, többek között uniós pályázati pénzekből és banki befektetésekből. Az első ütem megvalósításához a becslések szerint 8-10 milliárd forint szükséges.

Az országon belül a 11 vállalkozási övezetet még 1995-ben jelölték ki azzal a céllal, hogy kiemelten segítsék azon elmaradott térségek felzárkóztatását, ahol a hagyományos gazdaságfejlesztési eszközök nem elegendőek. Bajor Tibor szerint Záhony a jövő évi csatlakozás után az Európai Unió keleti kereskedelmi kapujává válhat, ami gyökeres változást jelentene a vállalkozói övezet számára, de a magyar költségvetési bevételek szempontjából sem elhanyagolható. Az EU határán levámolt termékekből befolyó közös bevétel 15 százaléka ugyanis abban az országban marad, ahol az adott határállomás található.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.