BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évszázados tapasztalatokra építenek

Elsősorban technológiai fejlesztésre, műhelyek felújítására és az értékesítési hálózat fejlesztésére 1,6 milliárd forintot fordított az elmúlt időszakban a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. A 2002-ben mintegy 6,9 milliárdos értékesítésből származó nettó árbevételt elért társaság több mint 50 különféle piacra szállítja termékeit. Ugyanakkor a turizmus világszerte tapasztalható visszaesése kedvezőtlenül érintette a herendi manufaktúra forgalmát is.

1997 és 2002 között 3,5 milliárd forintot fordított fejlesztésre a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. Ebből 1,5 milliárdba került a 2000 elejére elkészült látogatóközpont, a Porcelanium; a többit az alábbi fejlesztésekre fordították: nyersárucsarnok átalakítása, belső technológia korszerűsítése, az értékesítési hálózat fejlesztése. A társaságnál ezenkívül további munkakörülmény-javító, valamint épületfelújításokat célzó beruházások történtek.

Szuszky Tibortól, a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. pr-menedzserétől kapott információ szerint a társaság jelenleg több mint 50 exportpiacra szállít. A legnagyobbak közé tartozik az Amerikai Egyesült Államok, Japán, Olaszország, szinte az összes nyugat-európai ország, ezenkívül a Közel- és a Távol-Kelet. A társaság amerikai forgalma némileg visszaesett 2002-ben, ugyanakkor erősödött az orosz, a francia piacon és a Bermudán történt értékesítés volumene, de jelentős megrendeléseket kapott a cég Ománból is.

Összességében a nemzetközi turizmus pangása a Herendi Porcelánmanufaktúra forgalmát is kedvezőtlenül érintette. Amíg a társaság 2001-ben mintegy 7,8 milliárd forint értékesítésből származó nettó árbevételt ért el, addig a tavalyi nettó árbevétel több mint 6,9 milliárd forint volt. A cég forgalmának kétharmada származik közvetlen exportból. Azonban a 10 márkaboltra koncentrálódó magyarországi értékesítés 80-85 százalékát is a külföldi (amerikai, japán, német, egyéb európai) turisták vásárlásai teszik ki, így az ő elmaradásuk is kihatással van a magyarországi forgalom alakulására.

Az idén 177 éves porcelánmanufaktúra a gyártási alapanyagokat és segédeszközöket külföldi szállítóktól szerzi be, Franciaországból a porcelánmasszát; a porcelánfestéket Németországból, az ecseteket Angliából. A kész porcelán értékének csak töredékét adja az alapanyag ára. A legfőbb hozzáadott érték a szakemberek (korongosok, porcelánfestők) szaktudása, így a késztermékben a legnagyobb hányadot a munkabér teszi ki.

A 75 százalékban a dolgozók - e tulajdonhányad mintegy harmadát a munkavállalói résztulajdonos program szervezet kezeli -, valamint 25 százalékban az ÁPV Rt. tulajdonában lévő manufaktúra folyamatos gyártásfejlesztést végez; évente több tucat új formát és mintát mutat be. Folyamatosan adják be újításaikat a társaság saját művészei mellett a külsős magyar és külföldi művészek is, amelyeket rendszeresen ellenőriz, bírál a gyártmányfejlesztési vezetőkből, a vezérigazgatóból és más felelős személyekből álló zsűri. Herend jelenlegi forma- és dekorválasztéka több évtizedes termékfejlesztés nyomán alakult ki. A manufaktúra 60 százalékban finomporcelán étkészleteket, 25 százalékban dísztárgyakat, 15 százalékban pedig figurákat állít elő. A vevők 16 ezer fajta forma, illetve több mint kétezer különféle dekor közül választhatnak.

A jelenleg mintegy 1500 dolgozót foglalkoztató Herendi Porcelánmanufaktúra összes létszámából 630-an foglalkoznak porcelánfestéssel, közülük 35 mesterfestő, akik bármilyen mintát képesek megfesteni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.