Kínai tolmácsok és idegenvezetők alkalmazását is tervezi az a 46 magyarországi utazási iroda, amely jogosult arra, hogy kínai turistákat utaztasson Magyarországra. A Magyar Turizmus Rt. szerint a szervezett csoportok érkezése az év végétől, jövő év elejétől már várható, az elmúlt években a kínai beutazók száma 16-18 ezer fő között változott. A legnagyobb érdeklődés Budapest és a Balaton iránt van. Bottyán Éva, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők (MUISZ) elnökségi tagja, a kínai szekció vezetője lapunknak korábban elmondta, a magyar cégeknek több dologra is fel kell készülni a távol-keleti turisták fogadásánál. Míg a kínaiak nagy társaságok, addig a magyar utaztatók néhány fős, kis-, esetleg középvállalatok. Így a forgalom beindulása esetén vélhetően szükség lesz létszámbővítésre. A kínaiak, ha Európába jönnek, 4-5 országot is felkeresnek - a magyar utaztatóknak fel kell készülniük arra is, hogy más államokba is meg tudják szervezni a programokat.
A határok megnyitása, az új útlevéltörvény, a középosztály gazdagodása a föld legnépesebb országában az utazások számának évi 14 százalékos emelkedését eredményezi: becslések szerint 2020-ra már évi 100 millió kínai állampolgár utazhat külföldre. Az európai és az amerikai szállodaláncok közül jó néhányan már most bővítik az alkalmazottak számát. A kínaiak elszállásolása a nyelvtudáson kívül speciális ismereteket is igényel: ismerni kell szokásaikat, tudni kell például, hogy általában dohányzószobát kérnek, s nem szeretnek a negyedik emeleten lakni (a babona szerint angolul a négy szerencsétlen szám, mert hasonlóan hangzik, mint kínaiul a halál szó).
Hasonlóképpen készülnek a vendéglátóhelyek és üzletek is. Párizsban például már néhány elegánsabb butik kirakatában is megjelentek a "Kínaiul beszélünk" táblák, amint tizenöt évvel ezelőtt ugyanez japánul volt látható. Az idegenforgalmi szakemberek arra számítanak, hogy a tömeges turizmus beindulásával a kínaiak a japánokhoz hasonlóan fognak mozogni a világban, nemcsak a számukat, hanem a szokásaikat tekintve is. Kezdetben a japánokhoz hasonlóan óvatosságból valószínűleg csoportosan fognak közlekedni, a későbbiekben azonban átváltanak majd az egyéni utazásokra. Először csak a környező, ázsiai országokba merészkednek - a hongkongi utazások könnyítése nyomán a határon máris számtalan új ellenőrző pontot állítottak fel, s hatalmas léptekkel bővítik a szálláskínálatot - később azonban Európát és az USA-t is célba veszik. Igényeikhez alkalmazkodnak az utazási irodák is: most még inkább csak Thaiföldre, Malajziába, vagy Szingapúrba kínálnak utakat - Amerika és Európa valószínűleg jövőre jön divatba.
Európában Német- és Franciaország a kínai turisták kedvelt célpontja. A The Wall Street Journal beszámolója szerint a francia Accor szállodalánc - amelyhez a Mercure, a Novotel, illetve az Ibis hálózat is tartozik - irodát nyitott Pekingben és Sanghajban: az elmúlt évben 15 százalékkal nőtt szállodáikban a kínaiak száma. Mindamellett túl sokat egyelőre nem tudnak rajtuk keresni a hotelek, mert amellett, hogy inkább a szerényebb, olcsóbb szálláshelyeket keresik, a szállodákban szinte semmit sem költenek. Nem esznek a szállodai étteremben, nem telefonálnak a szobából, nem használják a minibárt - sokan még a teát is otthonról hozzák.
Magyarországon a Quaestor Utazási Iroda már hónapokkal ezelőtt megkezdte a felkészülést, s már van szerződésük kínai kiutaztatóval. Kiépítettek egy referatúrát, ahol kínai anyanyelvű alkalmazott is dolgozik; közel tíz, kínai nyelven beszélő asszisztenssel vették fel a kapcsolatot, s elkezdték szervezni a 24 órás ügyeletet. Az OTP Travel is megkezdte a felkészülést, a világhálózattal rendelkező Lufthansa City Centerre építenek - amelynek tagjai -, s első lépésben e hálózat kínai irodájával veszik fel a kapcsolatot. Fontolgatják kínai anyanyelvű alkalmazott felvételét is. (KK)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.