BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változásokra várva

Az önkormányzatok költségvetési helyzetét alapvetően az a tény határozza meg, hogy az elmúlt tíz év alatt nem történt változás a finanszírozási rendszerben, bár már 1993 óta nincs elegendő forrás a kötelező feladatok ellátására. A polgármesterek, önkormányzati szakértők évek óta sürgetik a feladok és hatáskörök felülvizsgálatát, illetve racionálisabb telepítését, s ez benne is van mindegyik párt programjában, de eddig egyetlen kormány sem tudott megbirkózni vele. Közben az ágazati törvények egyre újabb és újabb kötelező feladatokat testáltak a helyhatóságokra, a szükséges pénz biztosítása nélkül.

A jelenlegi kormány által elindított közigazgatási reform a racionálisabb - például a kistérségi és a regionális - feladattelepítés, illetve a finanszírozás korszerűsítésének alapja lenne, ám a 2004. évi költségvetési törvényjavaslat beterjesztéséig nem születtek meg azok a kormánydöntések, amelyek a jövő évi változásokat legalább részben megalapoznák. Így az Országgyűlés ismét úgy kezdett neki a költségvetési törvény vitájának, mint az elmúlt években: az államháztartásban nincs annyi pénz, amennyiből ezt a rendszert finanszírozni lehetne, a forráshiány viszont súlyos gondokat okoz az önkormányzati működésben. Ezért folyik most ismét a számháború arról, hogy hány milliárd forintos pluszforrásra lenne szükségük a helyhatósá-

goknak.

Ami a jövő évi költségvetést illeti, az önkormányzatok kritikus helyzetét mindkét kormánypárt felmérte, így sikerült javítani a pozíciókat az eredeti tervezethez képest. A Községi Önkormányza-tok Szövetsége a törvényjavaslat benyújtása előtt találkozót kezdeményezett a miniszterelnökkel, s Medgyessy Péter már akkor ígéretet tett arra, hogy 10 milliárd forintos fejlesztési célú pluszforrást építenek be a büdzsébe. A költségvetési törvény vitájának megkezdése után a miniszterelnök az önkormányzati források 30 milliárdos növelését jelentette be, s a pénz nagyobb része a működési forrás. Ezen a héten újabb plusz 15 milliárd forintról született megállapodás, amelynek döntő többsége szintén a települések működését segíti. Ezzel az önkormányzati források bővülése eléri a 6 százalékot, tehát a jövő évi költségvetés legalább az infláció követését lehetővé teszi. Az ideálistól ez persze még mindig meszsze van, de a jelenlegi helyzetben ennél több reálisan nem képzelhető el. A módosító javaslatok elfogadásakor a pluszforrások kisebb belső átrendezését tartom még fontosnak, én személy szerint ilyen jellegű indítványokat adtam be.

Az önkormányzati pozíciók javulása ellenére úgy látom, hogy a jövő év különösen a kistelepülések számára lesz nehéz. A közalkalmazotti béremelés terheit talán egyensúlyozzák a bővülő normatívák, de a dologi költségek előirányzata ezúttal is hiányzik, így az általános forgalmi adó vagy a gáz árának emelése komoly nehézségeket okozhat. Az önkormányzatok rendelkezésére álló fejlesztési források növekedését pozitívumnak tartom, de vannak kétségeim, hogy a kistelepülések ezeket valóban igénybe tudják-e majd venni. Szembe kell nézni azzal, hogy halaszthatatlanná vált a kistelepülések feladatainak átgondolása mind finanszírozási, mind szakmai szempontból. Az oktatást tekintve kérdéses, hogy kis falvak saját, néhány osztályos, esetleg osztályokat összevontan oktató iskolát tartsanak fenn: egyrészt túlságosan költséges, másrészt nem tudnak olyan szaktanári gárdát alkalmazni, amely korszerű, versenyképes tudást nyújt a gyerekeknek. Ennél sokkal jobb megoldás, ha a központi költségvetés iskolabuszok fenntartásához, a tanulók vagy a tanárok utaztatásához nyújt forrást. A mohácsi és a pécsváradi kistérség például - ez utóbbihoz tartozik Mecseknádasd is - közösen nyert el pályázaton 3 millió forintot, s az összeget oktatási intézményeink átvilágítására fordítjuk, hogy minél racionálisabb megoldást találjunk működtetésükre.

A közeljövő legfontosabb kérdésének mindenképpen azt tartom, hogy mikor lesznek konkrét, kézzelfogható hatásai a közigazgatási reformnak, megszületnek-e végre az ehhez szükséges jogszabályok, s megkezdődik-e a finanszírozás átalakítása, amit a várható erős érdekellentétektől tartva eddig minden kormány elhalasztott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.