Az Oroszországgal kapcsolatos elemzések elsősorban a politikai folyamatokra és kilátásokra korlátozódnak, és kevésbé terjednek ki a gazdaságiakra, illetve a közép-európai régió és Oroszország között az átalakuló feltételek mellett várható kapcsolatokra.
Pedig az orosz gazdaság teljesítménye összességében pozitív képet mutat az elmúlt évek folyamatai alapján. A gazdaság növekedése 2003-2004-ben előreláthatólag 5,5-6,5 százalék között alakul majd, köszönhetően az export és a magánberuházások, valamint a fogyasztás dinamikus bővülésének. A gyors gazdasági növekedésen belül enyhén mérséklődik a függés az olajexporttól, bár az olajárbevételek meghatározóak a külső és belső egyensúly szempontjából.
A növekedés ugyanakkor prudens fiskális politikával párosul, aminek eredményeképpen immár ötödik éve pozitív az államháztartás egyenlege, és az államadósság 2000 és 2003 között GDP-arányosan 64-ről 35 százalékra mérséklődött. A szufficites költségvetési egyenleg és a restriktív fiskális politika mellett jelentős szerkezeti változások zajlanak az államháztartásban: az adóterhelés csökkenése (korábban mérséklődő közvetlen adóterhek, 2004-ben csökkenő fogyasztási adók) a kiadások visszafogásával és racionalizálásával párosul. Az olajárak emelkedése lehetővé tette a stabilizációs alap létrehozását, amely függetlenítheti az olajárbevételek hektikus alakulásától a költségvetési bevételeket és az egyensúlyt. A kereskedelmi és a folyó fizetési mérleg jelentős többlete három év alatt megfelezte a devizaadósság GDP-arányos szintjét és háromszorosára növelte az orosz jegybank devizatartalékait. Mindezek mellett nem meglepő a rubel stabilitása, illetve enyhe erősödése.
Az orosz gazdaságpolitika az elmúlt években jelentős szerkezeti reformokkal próbálta a gazdaság versenyképességét erősíteni, az állami beavatkozás mértékét csökkenteni és a külföldi tőkebefektetéseket ösztönözni. Ennek keretében jelentősen egyszerűsödött az adórendszer, és mérséklődött az adóterhelés szintje, elindult a korábbi egypilléres nyugdíjrendszer átalakítása, felgyorsult a bankrendszer konszolidálása és a tulajdonosi szerkezet átrendeződése - növelve a pénzügyi közvetítő rendszer stabilitását.
A kedvező fejlemények mellett jelentős problémákkal is meg kell küzdenie a gazdaságnak. A gyors devizabeáramlás döntő forrása a folyó fizetési mérleg többlete, ugyanakkor a közvetlen tőkebefektetések GDP-arányos beáramlása a feltörekvő országok között az egyik legalacsonyabb. Miközben mérséklődött - de nem döntő mértékben - a tőkekimenekítés és erősödött az említett reformlépések miatt a külföldi tőke érdeklődése az orosz befektetések iránt, a pénzügyi mérleg még jelentős deficitet mutat. A folyó fizetési mérleg többletén keresztül érvényesülő devizabeáramlás másfelől gátolja a dezinflációt, és az infláció immár négy éve a kellemetlenül magas 12-18 százalékos sávon belül mozog.
A szerkezeti reformok területén is van mit tenni. Elkerülhetetlen a hatalmas államapparátus és az ehhez kapcsolódó korrupció visszaszorítása, a banki szabályozás erősítése, a központ és a régiók közötti kapcsolatrendszer átalakítása, a befektetők bizalmatlanságát növelő adminisztratív-politikai célzatú döntések visszaszorítása. Ezek nemcsak a gazdasági növekedés, de a külgazdasági kapcsolatok szempontjából is fontosak lennének.
A hazai gazdaságpolitikának éppen az Európai Unióba történő betagozódás idején kellene nagyobb figyelmet szentelni az orosz gazdaságban zajló folyamatokra. Egyrészt tapasztalatot meríthetne abból, milyen hoszszabb távú növekedési előnyökkel jár a kiszámítható és egyensúly-orientált gazdaságpolitika, a néha fájdalmas szerkezeti reformok végrehajtása. Másrészt érdemes lenne nagyobb hangsúlyt fektetnie a dinamikusan növekvő, jelentős belső fogyasztói piaccal rendelkező és régiónkban is erőteljesen terjeszkedő országgal bonyolódó kereskedelmi és pénzügyi kapcsolatok támogatására, hangsúlyosabb ösztönzésére. Figyelembe kell venni, hogy az orosz gazdaság importkereslete 2003-ban 25 százalékkal bővült, és az előrejelzések 2004-re is közel 20 százalékos emelkedést valószínűsítenek, köszönhetően a változatlanul dinamikus beruházás- és fogyasztásnövekedésnek. A hazai exportőrök számára nyújtott gazdaságpolitikai támogatás fontos eszköze lehet annak, hogy megkíséreljék a korábban elvesztett pozícióik részleges helyreállítását ezen a tágabb kontinensünkön belül is kiemelten dinamikus növekedést felmutató gazdaságban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.