BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Módosul a regisztrációs adó

Néhány héten belül módosulhat a regisztrációs adóról szóló törvény: a javaslatról ma tárgyal a költségvetési bizottság. A négypárti konszenzuson alapuló tervezet szerint "széthúzzák" az adótáblát. Az új autókkal kereskedők tiltakoznak.

Sikeresen lobbiztak a használtautó-kereskedők: elkészült és több ponton jelentősen enyhült az új regisztrációs adótábla. Információink szerint a módosító indítvány a korábbi, három motortérfogat szerinti kategória helyett nyolcat tartalmaz, és elődjénél jóval árnyaltabb. Az előterjesztők - a hazai autóvásárlási szokásokhoz alkalmazkodva - kedvezőbb adómértékeket javasolnak a kisméretű gépkocsikra.

A használt személygépkocsik esetében - figyelembe véve az avulást - az újénál 20 százalékkal alacsonyabb összeget fizettetnének a vásárlóval. A környezetvédelmi szempontból nem elég korszerű, Euro 2-es autók után viszont ez utóbbihoz képest 50 százalékkal többet kellene fizetni. A legkisebb kategóriába tartozó kocsik adója ezen elv szerint 100, 80, illetve 120 ezer forint lenne, a legnagyobb hengerűrtartalmú autóké pedig 1,5, 1,2, illetve 1,8 millió forint. Az adótáblák összevetéséből az is kiderül, hogy az új autókra nagyobb adót vetnének ki, mint ami a hatályos törvényben szerepel.

Az új autókkal kereskedők 75 százalékát képviselő szakmai szervezet, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) értetlenül áll a törvénymódosítás előtt. A regisztrációs adó bevezetése előtt másfél-két évig egyeztetett a szakma az érintett minisztériumokkal - mondta lapunknak Gablini Gábor, a szervezet elnöke. Korrektnek tartották a kialakult adótáblát, amely magasabb tétellel "bünteti" a környezetvédelmi szempontból elavult gépkocsikat. Nem érti a szakma - tette hozzá -, hogyan lehet most két hét alatt lesöpörni az asztalról az ország érdekeinek is megfelelő törvényt, és háttérbe szorítani a környezetvédelmi megfontolásokat. A számok magukért beszélnek: tavaly 200 ezer új autó talált gazdára Magyarországon, ám az öreg kocsik nagymértékű behozatala miatt a járműpark átlagéletkora nem javult, továbbra is csaknem eléri a 12 esztendőt. Nem elfogadható ennek fényében az sem, hogy a módosítási javaslat újból engedné az Euro 2-es motorral szerelt autók importját, amelyeket már Romániából és Lengyelországból is kitiltottak.

A négypárti konszenzussal megfogalmazott előterjesztést ma vitatja meg az Országgyűlés költségvetési bizottsága. Ha a képviselők általános vitára alkalmasnak tartják az anyagot, és nem érkezik hozzá módosító indítvány, a jövő héten tárgyalhatja a parlament, és két héten belül hatályba is léphet. Értesülésünk szerint a Pénzügyminisztérium 63 milliárd forintot vár a büdzsébe az első hónapban még élő fogyasztási adóból és a februártól hatályos regisztrációs adóból.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.