BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Útdíjfiaskó: csapás a német büdzsének



Nem maradhatnak el infrastrukturális beruházások amiatt, hogy kudarcba fulladtak a teherautók kilométer-arányos útdíjfizetési rendszerének kialakítását célzó tárgyalások - hangoztatja Manfred Stolpe német közlekedési miniszter. Az útdíj révén 2004-ben remélt 2,8 milliárd eurós bevételből 1,1 milliárdot a közúti, 800 milliót a vasúti és 300 milliót a vízi közlekedés fejlesztésére irányoztak elő.

Stolpe a pénzügyekért felelős kollégájával, Hans Eichellel együtt március elejéig dolgozza ki a bevételkiesés pótlására vonatkozó tervet. A lehetséges megoldások között szerepel a közlekedési tárca pénzeinek átcsoportosítása, további privatizációk és hitelfelvétel. Bár az elektronikus útdíjrendszer megvalósítása nem került le végleg a napirendről, a Toll Collect konzorciummal folytatott tárgyalások kudarca (VG, 2004. február 18., 2. oldal) után jó ideig nem lehet számolni a havi szinten várt legalább 180 millió eurós bevétellel. Az ehelyett ideiglenesen ismét bevezetendő matricás megoldás legfeljebb 40 milliót hozhat havonta.

Az útdíjfiaskó tehát újabb csapás a német államháztartásnak, jóllehet az Európai Bizottság tegnap ismertetett középtávú országprognózisa már a fiskális helyzet javulását jósolja. Brüsszeli számítás szerint hosszú évek túlköltekezése után 2005-ben végre a GDP 3 százaléka alá mérséklődhet az összesített államháztartási deficit. Az útdíjfiaskó nem csupán Németország, de számos osztrák fuvarozó számára is komoly veszteséget jelent. Ezek ugyanis járművenként 1000 euróért már beszerelték a Toll Collect rendszerhez szükséges fedélzeti egységet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.