Brüsszel
Befejezett ténnyé vált, hogy lekerült a 6-os út gyorsított fejlesztése az európai nagyberuházások preferencialistájáról. Az EP által második olvasatban szerdán jóváhagyott listán azonban így is három, Magyarországot is érintő közlekedési beruházás szerepel.
Ami első olvasatban még sikerült, az a másodikban már nem. Az Európai Parlament márciusi plenáris ülésén - magyar megfigyelők kezdeményezésére is - a honatyák több kiegészítést fűztek ahhoz az eredetileg harminc közlekedési nagyberuházásból álló, úgynevezett "gyors kezdet" listához, amelynek létrehozásáról elviekben a tavaly decemberi EU-csúcson állapodtak meg a tagországok állam- és kormányfői. E kiegészítések egyike lett volna a Zsolna-Parassapuszta-Budapest-Ivándárda útvonal is, amit egy hónapja még megszavazott a képviselő-testület.
A módosított tervezet visszakerült az EU miniszteri tanácsának asztalára, ahol hamar kiderült, hogy a felvetések nagy többségének nincs támogatottsága. A tagállamok minimális változtatással lényegében az eredeti listát küldték vissza második olvasatra a parlamentnek, amelyben mostanra már nem jött össze elegendő támogatás ahhoz, hogy az egyszer már elutasított ötletekkel ismét előálljanak.
A "gyorslistának" szánt alapvető szerep a gazdasági növekedés serkentése volna. A magyar érintettség három nagyberuházás kapcsán adódik. Ezek egyike a Lyon és az ukrán határ között tervezett vasútvonal Ljubljana-Budapest szakasza, amelynek a mostani tervek szerint 2015-ig kell elkészülnie. A másik az Athén-Nürnberg/Drezda vasút, amelyen belül a Budapest-Bécs határátlépő szakaszt 2010-ig kellene megépíteni. Végül magyar érdekekhez kapcsolódik a Nagylak-Nagyszeben autópálya (2007-ig elkészülhet), amely a távlati tervek szerint budapesti szakasszal is kiegészül majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.