Magyar gazdaság

Nem gyógyultak a vevők - 4,5 milliós bírságot vetett ki a GVH

Négy vállalkozásra összesen 4,5 millió forint bírságot szabott ki a fogyasztók megtévesztése miatt a Gazdasági Versenyhivatal. A cégek ugyanis gyógyhatást tulajdonítottak az általuk forgalmazott készülékeknek, ám állításaikat nem tudták megfelelő bizonyítékokkal alátámasztani.

"Kivonja a szervezetben felhalmozódott káros anyagokat. Erősíti az immunrendszert. Segít a betegségek megelőzésében. Csökkenti a vércukorszintet." Ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel népszerűsítette az importőr Vivaldi Kft. és a forgalmazó Media Markt Saturn Holding Kft. a „VIVAMAX GYVSKY-7” nevű ionos testméregtelenítő készüléket. A reklámok állításainak valóságtartalmát azonban nem bizonyították. A Vivaldinak emiatt 1,5 millió forint bírságot kell fizetnie.

Ennek megállapításánál a figyelemmel volt arra, hogy a készülék forgalmazását a cég még az eljárás befejezése előtt, 2008 februárjában önként beszüntette, a jogsértő tájékoztatással felhagyott, a készülékeket ez elégedetlen fogyasztóktól visszavásárolta.

A Media Markt viszont megúszta bírság nélkül. Vállalta ugyanis, hogy mindazon akciós reklámújságban, ahol 2007. II. félév és 2008. I. félév során a „VIVAMAX GYVSKY-7” - nek gyógyhatását hirdette, legkésőbb 2009. március 31-ig figyelemfelhívást tesz közzé. A cégcsoport már a versenyfelügyeleti eljárásban két országos napilapban tájékoztatta a fogyasztókat a készülék hiányosságokról, továbbá arról, hogy azt igény esetén teljes áron visszavásárolja.

Minden áruházában a felhívás megjelenésével egyidejűleg tájékoztató táblát helyezett el valamint az egészségmegőrzéssel kapcsolatos termékek beszerzése és reklámozása során új, körültekintőbb eljárásrendet alakított ki. Egy másik eljárásban a GVH három másik készülék forgalmazójának reklámtevékenységét is vizsgálta.

A Hippocampus-BRT Kft., az Eni.Med Kft. valamint az Europa Utazásinformációs Központ Szolgáltató Bt. ugyanis 2006. és 2008. között a Mobil Cell-Com, a Lenyo és a BioXline Fractal készülékeket betegséget diagnosztizáló és kezelő, a betegség tüneteit enyhítő hatásúként hirdették. Állításaikat fogyasztói nyilatkozatok, aktív sportolók és betegek szubjektív tapasztalatainak közzétételével igyekeztek igazolni, ám ezek - a GVH véleménye szerint - nem helyettesíthetik a tudományosan megfelelően alátámasztott vizsgálatok eredményeit. Mindezek alapján a versenyhatóság megállapította, hogy társaságok tájékoztatásai alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, így mindegyikre egy-egy millió forint bírságot szabott ki.

Gazdasági Versenyhivatal gyógyhatás bírság GVH
Kapcsolódó cikkek