Magyar gazdaság

Csak a kiskereskedők 14 százaléka bízik bevételnövekedésben - PwC elemzés

Soha nem látott pesszimizmus érzékelhető a fogyasztói termékeket előállító vállalatok és a kiskereskedelmi cégek elsőszámú vezetői körében – mutat rá a PricewaterhouseCoopers Globális Vezérigazgatói Felmérése.

A válság hatására a fogyasztók tovább húzzák majd a nadrágszíjat és tovább csökkennek a nagy tételekre, mint például ingatlanokra, gépkocsikra, háztartási gépekre, lakásfelújításokra és luxuscikkekre fordított kiadások.

"A jelenlegi gazdasági megtorpanás az egész világon megrázza az embereket. A fogyasztói vásárlási szokások ebből következő változása azonnali, drámai hatást gyakorol a kiskereskedelmi ágazatra. A kiskereskedők rövidtávon egészen biztosan kemény idők elé néznek, pláne azok, akik a válság által leginkább érintett fogyasztókat szolgálják ki. Nagyon sok kiskereskedelmi vállalat felsővezetőjének kemény döntéseket kell majd hoznia cége rövidtávú túlélése érdekében" – mondta Biczó Péter, a PricewaterhouseCoopers igazgatója, a Kereskedelmi és Fogyasztási Cikkek csoport vezetője.

Az FMCG cégek felsővezetőinek mindössze 27 százaléka bízik nagyon a bevételek növekedésében a következő év folyamán. Ez az arány egy éve még 50 százalék volt. A felmérésben részt vevő kiskereskedelemben tevékenykedő felsővezetők között ez az arány mindössze 14 százalék volt (a tavalyi adat 44 százalék).

A kiskereskedelmi vállalatok vezetői arra számítanak, hogy a növekedés – ha egyáltalán lesz – nem új, hanem meglévő piacokról származhat, ennek megfelelően a felsővezetők több mint 60 százaléka inkább ezekre összpontosít és mindössze 17 százalékuk tervez új piacokra lépni. Kína és India továbbra is vonzó lehet, de növekedési szintjük alacsonyabb lesz, mint az elmúlt években.

Meglepő ugyanakkor, hogy a cégvezetők 34 százaléka új dolgozók felvételét tervezi. A felmérésben szereplők 62 százaléka állítja, hogy problémát jelent számukra a toborzás, az új munkavállalók beillesztése. A megkérdezett kiskereskedők 68 százaléka üzemviteli fejlesztésekre koncentrál, 50 százalékuk alternatív energiaforrások felé fordul és 45 százalékuk új technológiákba kezd beruházni, ezáltal csökkentve a felhasznált energia mennyiségét.

felsővezető kiskereskedő felmérés FMCG bevétel fogyasztó PricewaterhouseCoopers toborzás PwC munkaerő
Kapcsolódó cikkek