Ráadásul tömegessé vált a bevásárlóturizmus, az erős euró miatt megéri külföldön vásárolni, emiatt a hazai üzletláncok bevételei hétről hétre mélyebbre süllyednek - írja az Új Szó című szlovákiai magyar napilap pénteken.
A GfK Slovakia piackutató társaság februári felmérése szerint a válság miatt a lakosság 27 százaléka inkább elhalasztja például a bútorvásárlást, vagy a drágább elektronikai cikkek beszerzését. Jobban figyelnek az élelmiszer-vásárlásánál is.
Emiatt, továbbá az intenzív bevásárló-turizmus miatt 10 százalékkal esett vissza a szlovákiai boltok forgalma. Jozef Orgonás, a Kereskedelmi és Idegenforgalmi Szövetség főtitkárának becslése szerint márciusban további 15 százalékos csökkenés volt. A számos dél-szlovákiai üzlettel rendelkező COOPJednota már korábban jelezte: a határ közelében működő boltjainak forgalma 2009 első heteiben esetenként 30-35 százalékkal esett vissza.
Az üzletláncok árengedményekre kényszerülnek. A Tesco már a második árcsökkentést jelentette be. "Több száz új terméket vettünk fel az árkedvezményes termékek listájára, ezek átlagosan 12 százalékkal olcsóbbak" - nyilatkozta Olga Drahovská, a társaság szóvivője. "A többi üzletlánc is hasonló lépésre kényszerül" - állítja Jarmila Halgasová, a Szlovák Élelmiszeripari Kamara igazgatója.