A fuvarozókat sem kíméli a válság
A szállított áruk tömege 15 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért volumen pedig 11 százalékkal lett alacsonyabb az idei első negyedévben, mint egy évvel ezelőtt – tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal.
Már az előző hónapban sem szárnyalt a szektor, akkor a volumen 8,9 százalékkal esett, de a szállított tömegben még enyhe növekedés volt. A hirtelen lecsökkenő ipari teljesítmény érinthette a legrosszabbul az árufuvarozókat, amit azonban az építések korábbi évekhez képest kicsit javuló trendje némileg ellensúlyozott.
A reálgazdasági folyamatok még legalább fél évig hasonlóan gyengén alakulhatnak, így az erre érzékeny szállítások is várhatóan akadoznak majd. Érdekesség, hogy a hatalmas export- és importzuhanás ellenére a belföldi szállítás esett nagyobb (16 százalékos) mértékben, szemben a nemzetközi szállítás 5 százalékos mínuszával. Kevesebb tehát az áru, de azt nagyobb távolságba fuvarozzák. A szállítási módok közül a vasút szenvedte meg leginkább a recessziót: negyedével csökkent a teljesítménye, mivel egyik fő megrendelőjét, a járműipart érintette leginkább a válság.
A személyszállítás terén kicsit enyhébb a visszaesés, itt az utasok száma és az utaskilométer is 6 százalékkal lett kisebb éves alapon. Az előző időszaknál szintén valamivel rosszabbak az adatok, azonban ez a szegmens kevésbé van kitéve a reálgazdasági ingadozásnak. Ez alól az első alkalommal forgalomba helyezett autók jelentenek kivételt. Ezeket ugyanis nagy mértékben húzta vissza a pénzpiaci válság nyomán kialakult hitelszűke, így 20 ezer darabbal, vagyis 44 százalékkal kevesebb személygépjármű került a magyar utakra.
A Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma 1,46 millió főt tett ki a negyedév során, ez a személyszállítás átlagát jócskán meghaladó, 14 százalékos esésnek számít. Elsősorban nem a kihasználtság, hanem a járatok száma csökkent (12 százalékkal), az első számú úti cél még mindig Németország.


