BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A változás tartóssága döntő

A válság közvetlen hatásaként a külső egyensúly jelentősen javult, ez a költségvetés és a magánszektor kényszerű, a tőkeáramlások megfordulásából adódó kiigazodási szükségességéből fakadt – áll a Magyar Nemzeti Bank konvergenciaelemzésében. Bizonytalan ugyanakkor a szakértők szerint, hogy az egyensúlyi pozíciókban bekövetkezett javulásból mennyi a tartós komponens. A válság közvetlen kiigazodási kényszerének elmúltával a gazdaság újra növekedési pályára állhat, ezt mutatják az eddigi fiskális krízisek nemzetközi tapasztalatai. A pénzügyi válság egyik fontos középtávú következménye azonban, hogy adósságból növekedni a jövőben sokkal kevésbé és drágábban lehet, mint a válságot megelőző időszakban. Ez azt jelenti, hogy ha Magyarország fel akar zárkózni a fejlett Európához, akkor a korábbi gazdasági modell megváltoztatására kényszerül. Magyarországon ugyanis hosszú évtizedek óta a növekedés gyorsulása tendenciózusan a fizetési mérleg romlásával járt együtt. A külső forrásbevonás és a növekedés kapcsolata az elmúlt évtizedekben nem tekinthető teljesen egységesnek, hiszen voltak olyan időszakok, amikor a külső források elsősorban vállalati beruházásokat és nem költségvetési hiányt vagy lakossági eladósodást finanszíroztak. Az időszak nagy részében azonban nagyrészt a költségvetés túlköltekezése állt a folyó fizetési mérleg hiánya mögött.

Kérdés, hogy a magyar gazdaság ki tud-e alakítani egy új növekedési modellt, amely képes megtörni az eddigi trendet – írják az MNB szakemberei. Amenynyiben ugyanis a növekedés gyorsulása a belső források mind nagyobb felhasználásával járna, a pénzügyi válság utáni világban a felzárkózási forgatókönyv romlása nem lenne szükségszerű. Az alacsony megtakarítási hajlandóság, illetve a költségvetés túlköltekezésére vonatkozó tendencia azonban hosszú évtizedek óta jellemzi a magyar gazdaságot, így a változás kulcsa itt keresendő.

Amennyiben azonban a válság következtében végrehajtott költségvetési kiigazítás strukturális egyenlegjavító hatása hosszan tartó marad, az hozzájárulhat a külső egyensúlyhiány tartós mérséklődéséhez. A másik kérdés: mi történik a magánszektor megtakarítási hajlandóságával? Itt a bizonytalanság még nagyobb, hiszen nem tudható, hogy a válságban megemelkedett megtakarítási hajlandóság a növekedés és a hitelpiacok élénkülésével nem indul-e újra csökkenésnek. Ez alapvetően a háztartási szektor bizonytalansághoz való hozzáállásától és a vállalati szektor beruházási hajlandóságától, illetve a pénzügyi közvetítőrendszer hatékonyságától függ.

A nemzetközi tapasztalatok arra utalnak, a sikeres és a sikertelen országokat éppen az különbözteti meg, hogy a tágabb értelemben vett intézményrendszerük miként reagál válság esetén: a hatékony politikai intézményrendszerrel működő gazdaságok nagyobb eséllyel használják fel fejlődésre a krízisek okozta kijózanodást. A témában érdekes tanulságokkal szolgál Latin-Amerika és Délkelet-Ázsia tapasztalatainak áttekintése is. Biztatóak a Latin-Amerikában az elmúlt egy évtizedben megfigyelt trendek, ahol szintén a fiskális politika volt a tartós egyensúlyhiány legfontosabb forrása, s a gazdaságpolitikai intézményrendszer megváltoztatásával sikerült a növekedést és az egyensúlyt egyidejűleg megőrizni. Délkelet-Ázsia krízis utáni tapasztalata ugyanakkor arra is rávilágít, hogy mély válság esetén a magánszektor viselkedése is tartósan megváltozhat.

A jegybanki modellszámítások eredményeit tekintve a folyó fizetési mérleg és a reálkonvergencia közötti negatív kapcsolatot az indokolhatja, hogy az országok jövedelemkülönbségei jelentős részben a tőkeállományok eltérő szintjéből adódnak. Ha a gazdaságok nyitottak, akkor a folyó fizetési mérleg hiányán keresztül a felzárkózás gyorsítható, hiszen egy gazdaságnak nem kell addig várni, amíg a belső megtakarítások felhalmozása lehetővé teszi a fejlett országokra jellemző tőkeállományok felépülését. A gyakorlati tapasztalat azonban sok tekintetben ellentmond az elmélet előrejelzésének. Miközben a feltörekvő országok többsége érdemben felzárkózott a fejlettekhez, a különböző régiók igen eltérő növekedési modelleket mutattak. A térségünkbeli országok jelentős fizetésimérleg-hiányokat halmoztak fel, az ázsiai államokban a gyors bővülés fizetésimérleg-többlettel, tehát tőkeexporttal párosult: a külső egyensúlyhiány és a konvergencia pozitív kapcsolata tehát egyedül az európai országok vonatkozásában volt megfigyelhető.

Az eltérésekre magyarázatot adhat az európai piac mély reálgazdasági és pénzügyi integráltsága, illetve az ázsiai és latin- amerikai országok tudatos gazdaságstratégiája.

A különféle forgatókönyvek alapján a magyar gazdaság tartós növekedési üteme – minden mást változatlannak feltételezve – 2-2,5 százalék körülire lassul a pénzügyi válság következtében. Alapesetben a trend konvergenciaüteme nem lesz lassabb az ezredforduló utáni időszakétól, ennek elsődleges oka, hogy a válság miatt lassuló reálkonvergencia hatását a kormányzat által az elmúlt egy évben meghozott strukturális intézkedések ellentételezik. Azaz szakértők szerint amennyiben a költségvetés strukturális egyenlege tartósan a 2010. februári inflációs jelentés 2010-es prognózisában szereplő szinten marad, az nagyságrendileg automatikusan hozza a folyó fizetési mérleg tartós javulását, kedvezőtlen növekedési hatás nélkül.

Rosszabb esetben azonban a trendkonvergenciának a válság előtt megfigyelt lassú üteme nagyságrendileg a kétharmadára lassulhat. Ebben a szcenárióban ugyanis a magyar gazdaság nem képes hosszan tartó külső egyensúlyhiány mellett felzárkózni, azaz a magánszektornak tartósan jelentős nettó megtakarítási pozíciót kell felvennie, ami ceteris paribus a korábbiaknál lassabb vállalati beruházásbővülést és reálkonvergenciát okozhat. A tartós növekedés hazai üteme minden esetben jóval lassabb lehet, mint a válság előtt, mivel felvevőpiacaink bővülési üteme is csökkenhet a nemzetközi intézetek előrejelzése szerint.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.