Kevés magyar cég élne túl egy újabb finanszírozási válságot
A válság legfontosabb hatásaként öt vállalatvezetőből négy a keresleti oldal szűkülését jelölte meg, a felmérés az összesített árbevétel alapján a magyar GDP egyötödét kitevő vállalati kört célozta meg.
A megkérdezettek fele még további csökkenésre számít, és csupán egy kisebb részük stagnálást vagy enyhe javulást remél. A nagyvállalatok optimistábbak, közülük csak minden második számolt be finanszírozási problémákról, míg a középvállalatok kétharmada számára jelent ez súlyos problémát.
A megkérdezett cégeknek csak alig tizede jelezte, hogy bizalmi természetű válságot él meg, azonban a kis- és a középvállalkozások, helyzetét viszont jelentősen megnehezítette a bizalmi válság, hiszen ezt a szektort sokkal inkább sújtja a körbetartozás, a növekvő csődkockázat vagy a hitelszűke, mondta el Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere.
A jövőben a válaszadók fele nem számítanak az árbevétel jelentős növekedésére, inkább jövedelmezőségük helyreállásában látnak lehetőségeket. Az eddigi költségcsökkentés helyett azonban a vállalatok több mint fele kezd termékfejlesztésbe, keres új piacokat, új értékesítési csatornákat próbál ki.
A magyar vállalkozások számára jó hír azonban, hogy a Horváth & Partnert által Németországban is elvégzett hasonló kutatása szerint, legfontosabb exportpiacunkon beindult a fellendülés. A Németországban megkérdezett vállalatok kétharmada érzi úgy, hogy túl van a válságon, vagy legalábbis a kilábalás útjára lépett. A 2011-es kilátások tekintetében pedig egyértelműen túlsúlyba kerültek az optimisták, több mint 40 százalék azon vállalkozások aránya, akik sikeres túlélést prognosztizálnak.


