BUX 43,099.47
+0.28%
BUMIX 3,809.92
-0.08%
CETOP20 1,820.32
+0.18%
OTP 9,216
+2.51%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.43%
+3.69%
ZWACK 17,350
-0.29%
0.00%
ANY 1,540
-0.96%
RABA 1,170
+2.63%
-0.98%
+2.19%
+1.35%
0.00%
OPUS 151.8
+1.20%
+5.26%
-0.26%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,810
-1.82%
-0.52%
ALTEO 3,000
0.00%
0.00%
-0.22%
0.00%
0.00%
-1.07%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+1.01%
0.00%
-0.52%
-9.40%
-1.11%
-1.33%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
-6.29%
0.00%
NAP 1,230
0.00%
0.00%
-5.35%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Eltűnő-feltűnő MDF-pénzek - Törvénymódosítást kér az ÁSZ

A pártfinanszírozás átláthatóságának, a pártok elszámoltathatóságának fokozott érvényesítése érdekében az Állami Számvevőszék (ÁSZ) javasolja a kormánynak a párttörvény módosítását, miután a pénteken kiadott jelentés szerint több visszásságot találtak az Magyar Demokrata Fórum (MDF) 2008-as és 2009-es gazdálkodásában.

Az ÁSZ vizsgálata kiderítette, hogy a párt beszámolójában nem nevesített több támogatót, s a kapott összegek sem stimmeltek több helyen, az alkalmazottaknak nem volt munkaköri leírásuk.

A Párt a hivatalosan közzétett éves beszámolói alapján 2008-ban 263,32 millió 2009-ben 391, 70 millió forint bevételről adott számot, amelynek 86, illetve 58 százaléka állami költségvetési támogatásból származott, továbbá 2008-ban 215,96 millió forint, 2009-ben 933,81 millió forint kiadásról számolt be. A gazdálkodás törvényességének ellenőrzését nem a bevételi és kiadási összeg nagysága, hanem a számvevőszéki törvényben meghatározott, kétévenkénti ellenőrzési kötelezettség indokolta – írja jelentésében az ÁSZ.

A párt az éves beszámolókat az előírt határidőben nyilvánosságra hozta, de az éves beszámolók nem mutattak megbízható és valós képet a gazdálkodásról. A megjelentetett beszámolóhoz képest több helyen nem szerepelt a támogatást nyújtó neve, s volt, ahol hibás összeg szerepelt.

Az ÁSZ jelentése szerint 2008-ban és 2009-ben is hiányzott az értékhatárt meghaladó nem pénzbeli vagyoni hozzájárulást nyújtó három-három önkormányzat, továbbá 2008-ban egy magánszemély neve, 2009-ben négy magánszemély adományát nem a bizonylatokkal alátámasztott összegekkel közölték.

A hivatal jelentéséből kiderül az is, hogy az MDF nem hangolta össze a belső előírásokban a számviteli törvény és a párttörvény szerinti beszámoló közti eltérést eltérés, a számviteli politika és a részét képező szabályzatok nem tükrözték teljes körűen a gazdálkodás sajátosságaihoz kapcsolódó számviteli törvény szerinti előírásokat.

Az MDF könyvelését 2008 őszén kapott megbízás alapján, új regisztrált külső számviteli szolgáltató végezte. Az előző ÁSZ ellenőrzés felhívására szétválasztották a szervezetek bankszámla- és készpénzforgalmának nyilvántartását, megvalósították a költség nemenkénti könyvelést. A könyvvezetés rendszerhibáinak megszüntetése ellenére sérült a teljesség, a valódiság, a következetesség, az összemérés és a bruttó elszámolás elve, melyek hatásaként az éves beszámolók lényeges hibákat tartalmaztak – írja az ÁSZ.

A Párt bevételszerző, gazdálkodó tevékenysége során a nyilvántartásai és a Megújuló Társadalomért Alapítványnál végzett kapcsolódó ellenőrzés szerint betartotta a párttörvényben előírt forrásszerzési és gazdálkodási tilalmakat. Bevételei szabályozott tagdíjfizetésből, költségvetési támogatásból, egyéb hozzájárulásokból és adományokból, valamint egyéb bevételekből (ingatlanértékesítésből, tárgyi eszközök bérbeadásából, költségtérítésekből, kártérítésekből, kamatbevételekből) teljesültek.

Az MDF 2009-ben az állami vagyonról szóló törvény alapján 21 állami ingatlant vásárolt a törvény által biztosított, a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. által folyósított hitelből. A bank jelzálogjogát a földhivatali nyilvántartásba bejegyeztették. A számvevőszék azonban a lecsökkent állami támogatása következtében a hitel visszafizetését az ellenőrzés kockázatosnak ítélte.

A személyi jellegű kifizetések tekintetében szintén talált hiányosságokat a vizsgálat: a munkavállalók, a pártigazgató kivételével munkaköri leírással nem rendelkeztek. Adómentes mértékben étkezési utalványt, helyi és helyközi bérlettérítést és iskolakezdési támogatást kaptak. A magántulajdonú gépjárművek hivatali célú használatának költségtérítését megállapodás alapján, adómentes mértékkel számolták el. Nem minősült adómentes kifizetésnek egy magánszemély részére nem saját gépkocsira történt 136 ezer forintos költségtérítés.

Az MDF nem vallotta be, s nem is fizette be egy 2009-ben vásárolt gépkocsi után a cégautóadó, valamint mindkét évben a vezetékes hivatali telefonok magáncélú használatból eredő adót és járulékot. Munkaviszonyban nem álló személy helyett fizettek szabálytalanul adómentesen internet használati díjat.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek