Hisztopatológia: a piac reagálása a döntő minden sikernél
Tanácsok A kis cégeknek a helyzetük hazai stabilizálása rendkívül fontos, mert ez jelent biztos hátteret
Milyen előnyt és kihívást jelent egy kisvállalkozásnak a piacon hasznosítani a termékeket? Ezúttal erről beszélgettünk dr. Szekeres Györggyel, a Hisztopatológia Kft. ügyvezető igazgatójával, aki szerint egyszerre öröm és bánat forrása az innovatív kisvállalkozás.
– Könnyebb az innováció egy kisvállalkozásnak?
– Változó. Könnyebb, ha a gyorsaság, rugalmasság számít, de nehezebb, ha a finanszírozásról van szó, mert egy kisvállalkozás nem rendelkezik akkora tartalékokkal, hogy például „mellényzsebből” kifizessen licencia díjakat, tanulmányokat vegyen vagy készíttessen. Könnyebb motiválni a munkatársakat az egy-egy fejlesztésben való intenzívebb részvételre, de nehezebb, ha egy összetettebb feladathoz nincsenek meg a saját kompetenciák, nem lehet átsétálni egy másik osztályra vagy részlegbe konzultálni szakemberekkel, illetve lehet külső tudást bevonni, de az nincs ingyen. Könnyebb függetlenül dolgozni, de nem mindig könnyű a felelősséget is vállalni. A legjelentősebb előny talán akkor jelentkezik, amikor a költségeket kell a hasznosítás árbevételével amortizálni, mert sokkal kisebb infrastruktúrát, adminisztrációt, stb. kell eltartani, mint egy nagyvállalatnak, bár nálunk még mindig nagyon magasak a bérekre jutó terhek, ami erősen rontja a versenyképességet, különösen az olyan „ügyetlen” cégeknél, mint a mienk, ahol senki nincs minimálbéren.
– Szépen nő az árbevételük. Minek köszönhető ez?
– Igazából soha nem lehetünk elégedettek. Vannak olyan új termékeink, mint például a HISTOLS® termékcsalád több tagja, melyek viszonylag gyorsan megkapaszkodtak a hazai piacon és szépen haladnak előre már több országban is. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy ezek tipikusan igazolják, mennyire nem igaz az export irányú forgalmazás dogmatikus erőltetése. A hazai piacon való stabilizálás prioritása rendkívül fontos a kkv-k termékeinek, ez nem csak Magyarországon ad biztos hátteret a kis cégeknek.
– Ez a jelenség konkrétan miként mutatkozott meg a Hisztopatológiánál?
– A HISTOLS® termékcsaládot 2011 nyarán vezettük be, ennek tagjai már 2012-ben ismertté váltak a magyar egészségügy laboratóriumaiban. Ezek a legjobban forgalmazott termékeink lettek, idén pedig már az első negyedévben a múlt év felének szintjén áll az eladott mennyiség, elsősorban az export megindulásának köszönhetően. De aztán vannak olyanok is, melyek lassabban haladnak, vagy azért, mert nem könnyű a potenciális vevőkkel elhitetni a mi termékeink előnyeit, vagy mert egyéb, szintén elsősorban kommunikációs nehézségek miatt nem könnyű a vevők elérése. Szóval, sok munka van a növekvő árbevételünk mögött, aminek nincs vége, hátradőlni nem lehet, mert mindig egyre újabb termékeket kell felmutatni a piacnak, különben eltűnünk. Ebben az összefüggésben szívesen utalnék a honlapunk (www.histopat.hu) nyitóoldalán olvasható Edison idézet igazára.
– A már említett, főleg a marketing és a kommunikáció nehézségeivel kapcsolatos nehézségek mellett milyen egyéb, szakmai, gyártási és kereskedelmi gonddal-bajjal kell megküzdeniük?
– Ismert az a sajátos kkv-probléma, ha egy termék vagy termékcsalád túl gyorsan, a tervezettnél nagyobb mértékben hódítja meg a piacot. Ekkor ugyanis a kis raktárkészletek gyorsan kiürülnek és mielőtt az árbevétel realizálódik, nagyobb beruházást, beszerzést, foglalkoztatást igényel az új, nagyobb sorozatok gyártása, így akár még paradox eladósodottságot is eredményezhet a jelenség. Mi szerencsére találtunk befektetői segítséget a Széchenyi Tőkealap részéről. De előtte igen nehéz helyzetbe kerültünk éppen a HISTOLS® termékcsalád múlt évi sikere miatt. Emellett nem szabad elfelejtenünk, hogy nem vagyunk kereskedők. Orvosok, biológusok, közgazdászok alkotják a csapatot, valamint egy-egy fejlesztés során volt már közöttünk mérnök, informatikus, de kereskedő egy sem, mert egyelőre még nem is tudná kihasználni a munkaidejét. Így külső forgalmazóra kell hagyatkoznunk, még akkor is, ha valamennyit elvisz az árrésből. Neki van kapacitása a potenciális fogyasztók felkeresésére, termékeink bevonására a tenderek portfólióiba. A hazai piacon is viszonteladóval - immár négy éve az Izinta Kft.-vel - dolgozunk. Úgy látom, ez mindkettőnknek bejött. Most éppen azon munkálkodunk, hogy bizonyos termékcsoportokat, így a viszont-eladott, nem saját fejlesztésűeket önállóan átveszi, ezzel a kompetenciáinknak jobban megfelelő fejlesztésekre több kapacitásunk jut, és megszabadulunk egy csomó logisztikai, vámkezelési és hasonló adminisztratív feladattól. A szakmai gondok között, amikkel meg kell küzdenünk, az egyik legfontosabb a szellemi tulajdon- és iparjogvédelem. Az új fejlesztéseknél egyrészt azt kell megvizsgálni, hogy kérhető-e oltalom a megoldásra, azaz elég új-e, másrészt azt, hogy nem ütközik-e már oltalommal bíró megoldásba.
*A tehetség 1 százalék ihlet és 99 százalék verejték. (Genius is 1 percent inspiration and 99 percent perspiration.)


