BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Emelkedett az üzleti és a fogyasztói bizalmi index is

Konjunktúra Áprilisban folytatódott az üzleti és a fogyasztói GKI-Erste konjunktúra-index szezonális hatásoktól mentes mutatójának emelkedése. A GKI által, az Európai Unió támogatásával végzett felmérés szerint több mint tizenöt éve voltak ennyire kedvezőek a várakozások. Az üzleti szférában a kereskedelem kivételével minden ágazat várakozása kedvezőbb lett, ez leginkább az építőiparban tapasztalható.

Az ipari bizalmi index is emelkedett, de ennek mutatója a négy évvel korábbi állapotot tükrözi. Bár az elmúlt időszaki termelés megítésése romlott, a kilátásokról, a készletekről, illetve a rendelésállományokról alkotott vélemény javult. Az építőiparban a bizalmi index kiugró mértékben megnőtt áprilisban, ilyen mértékű változás utoljára tavaly februárban volt. A felmérés értelmében a megkötött szerződésekkel biztosított termelési periódus átlagos hossza – 4,2 hónap – hatéves csúcsra került.

A kivételt képező kereskedelemben a bizalmi index áprilisban a februári szintre csökkent. Az eladási pozíció és a várható rendelések megítélése csak minimálisan javult, bár a készletszintet a márciusinál magasabbnak minősítették a válaszadók. A szolgáltatói bizalmi index növekedését a várható forgalom optimista megítésélével magyarázza a gazdaságkutató.

A foglalkoztatási szándék elsősorban az építőiparban javult, ezt követi az ipari ágazat. A foglalkoztatási tendecia azonban a kereskedelemben és a szolgáltató cégek körében romlott. Összeségében enyhült a lakosság munkanélküliségtől való félelme – mutat rá a felmérés.

Az áremelési törekvés a kereskedelem kivételével minden ágazatban valamelyest erősödött az időszakban, az építőiparban hosszú idő óta először fordult elő, hogy az áremelést tervező vállalkozások aránya meghaladta az árcsökkenést tervezőkét. A GKI szerint a magyar gazdaság kilátásainak megítélése minden szektorban javult.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.