A múlt héten a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közleményben reagált az Imperial Tobacco Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. erősen elmarasztaló közleményére, amelyben a cégek jogi lépésről is beszéltek. Az NFM részleteket csepegtetett a koncessziós díjról: idén 10 millió forint lesz, jövőre 100 millió, majd minden évben 100 millióval emelkedik a monopólium ára, egészen 600 millió forintig. A minisztérium azt is leírta, hogy így biztonságosabb lesz az ellátás, és 400 új munkahelyet hoz létre a cég.
A tárca közleményén a teljes dohányipari szektor megdöbbent, mert az ellátó felállítása és a nagykereskedelmi hálózat kialakítása rendkívül kevés befektetéssel megvalósítható (mindkét alapítónak van logisztikai központja és eszköze az ellátáshoz), ehhez képest a koncessziós díj rendkívül alacsony.
A Dohányipari és Dohánykereskedelmi Dolgozók Szakszervezete (DDDSZ) viszont a minisztérium munkaerő-piaci megjegyzését érzi csúsztatásnak. A szakszervezet gyors számítása szerint az ellátó létrehozása (a 6300 trafik központi ellátása) ugyan 400 emberrel megoldható, ám ezzel párhuzamosan a gyártói nagykereskedelmi hálózatban dolgozók nagyobbik részének munkája okafogyottá válik; ez a DDDSZ szerint 1000-1200 munkavállalót érint, vagyis 600-800 ember a DDDSZ szerint az utcára kerül. A szakszervezet közleménye leszögezi: minden lehetséges eszközzel harcol majd a munkavállalók jogaiért.
A dohányellátó miatt a kormányt három oldalról támadják. Az ellátó létrejöttét a piac nem szeretné lenyelni. A gyártók már a decemberi, az ellátó létrehozásáról szóló kormányhatározat után Brüsszelhez fordultak és közös közleményt adtak ki, hogy a befektetéseiket veszélyezteti a határozat. Ezt a közleményt és a brüsszeli beadványt az a BAT is aláírta, amely most szerepet kap az ellátóban. Brüsszel álláspontja egyelőre nem ismert, augusztusban derülhet ki, hogy vizsgálja-e az ügyet vagy sem. A lobbisták szerint ez lehet az első front, ugyanis az Európai Bizottságot a magyar kiskereskedelmi dohányellátó jobban érdekli, mint a trafiktörvény, ami azért nem lépte át az „ingerküszöböt”, mert szűkítette a cigarettához jutás keresztmetszetét (ez egyezik az EU irányelveivel). Ám most piacbefolyásolás történt és ha valóban tetten érhető a burkolt állami támogatás a koncessziós díjnál – ahogy azt a magyar gyártók vélelmezik –, akkor Brüsszel kötelezettségszegési eljárást indíthat.
A második frontot a gyártók nyitják azzal, hogy alkotmányossági szempontból is vizsgálják az ellátóra vonatkozó szabályt és vélhetően darabjaira szedik a koncessziós szerződést is – amint azt aláírják és nyilvánossá válik. Ráadásul információink szerint, ha úgy látják, hogy Brüsszel érdemben foglalkozik a kérdéssel, akkor nem kizárt, hogy távol tartják magukat az ellátástól.
Az iparági fiaskó vélhetően a BAT részvétele az ellátóban. Olyan információkhoz juthat így a társaság a versenytársairól, amelyeket eddig minden gyártó üzleti titokként kezelt. Ráadásul a gyártóknak nagyon nem tetszett, hogy a BAT a kezdeti tiltakozások után viszonylag gyorsan kiszállt a kampányból, sőt az őket sújtó egészségügyi különadó elleni lobbizásból is kifarolt, pedig az árbevétele alapján több milliárd forintot kell neki is fizetnie. (A piaci rossz nyelvek szerint ezt kompenzálhatja az ellátóból való részesedése.) A harmadik frontot a DDDSZ nyithatja, ha valóban tömegesen kerülnek utcára az ellátó miatt a dohányipari dolgozók.
A piaci problémák borítékolhatóan kihatnak majd a kiskereskedelemre is. A kezdeti időszakban várhatóan nehezebb lesz majd hozzájutni egy-egy cigarettamárkához, és középtávon a kötelezően átadandó 13 százalék árrés miatt valamelyest drágulhatnak a termékek. Hacsak nem kezd el valamelyik gyártó árháborúba, ami évekre összezavarná a piacot és újfent átírná az ellátó bevételeit, illetve az állam bevételeit a jövedéki adóból, az áfából és az egészségügyi különadóból.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.