Minden várakozást meghaladóan, éves szinten 12,7 százalékkal nőtt az ipari termelés októberben az előző havi 7,8 után. Utoljára tavaly júliusban láthattunk hasonlóan gyors bővülést, ennél magasabb dinamikára pedig 2011 februárja óta nem volt példa. Egy hónap alatt 1,7 százalékkal nőtt a termelés az előző havi 3 százalék után, ami azért is kedvező, mert idén nem láthattunk két egymást követő havi indexet, amikor érdemi emelkedést mért volna a KSH.
Az előző évhez viszonyított bővülésben az is szerepet játszott, hogy tavaly októberben volt a legalacsonyabb az emelkedés, vagyis jelentős bázishatás érvényesül – mondta Schindele Miklós, a KSH főosztályvezető-helyettese. Akkor mindössze 1,8 százalékkal nőtt a termelés, 2014 utolsó két hónapjában azonban 5 százalék feletti bővülést mért a hivatal. Részben éppen a kiugróan jó októberi teljesítmény miatt a következő hónapokban lassabb bővülés várható.
Az autógyártás és a járműgyártáshoz kötődő iparágak képezik a fő húzóerőt – emelte ki Schindele Miklós. Az viszont nem ad okot túlzott optimizmusra, hogy az autóiparhoz köthető szektorokon kívül máshol nem várható nagymértékű termelésnövekedés. Egyelőre ugyan meg sem legyintette a Volkswagen-botrány szele a hazai ipari termelést, de a vállalatcsoportnál az év végén várható hosszabb leállás még hatással lehet Magyarországra is.
A szakértők az adatok láttán optimistábbá váltak a teljes magyar gazdaság negyedik negyedéves kilátásaival kapcsolatban is. Az ipari termelés a július és szeptember közötti lassabb növekedés után jobban teljesíthet az év utolsó három hónapjában, ami a GDP-re is kedvező hatással lesz. Néhány elemző nem zárja ki, hogy a harmadik negyedéves 2,4 százalék után ismét 3 százalék közelébe gyorsul a gazdasági növekedés üteme, egyelőre azonban a többség nem vár érdemi gyorsulást.
VG-szakértő: Németh Dávid, a K&H Bank vezető közgazdásza
Nem várható, hogy fennmarad az októberi dinamika. A termelés növekedése hamarosan visszacsúszik tíz százalék alá, és jövőre az októberihez képest feleolyan gyorsan, 5 százalékkal nőhet az ipar. A beruházások visszaesése miatt nem épülnek ki új kapacitások, amelyek a termelés motorjává válhatnának jövőre, és fenntarthatnák a 7 százalék feletti növekedést. A kínai gazdaság lassulása és a mérsékelt európai növekedés nem segíti a bővülést, sőt jövőre már a Mercedes és a Suzuki termelésbővülése is a bázist erősíti, ráadásul a Volkswagen-botrány miatt visszaeshet a motorgyártás Európában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.