BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősített a gazdaság

Gyorsult a magyar gazdaság növekedése a második negyedévben, és várhatóan az év végén még kedvezőbb számokat láthatunk. A régiótól azonban így is lemaradunk

A szolgáltatások, az ipari termelés, valamint a búza- és kukoricatermés növekedése adott lendületet a magyar gazdaságnak a második negyedévben. A KSH részletes adatai alapján 2,6 százalékkal nőtt a GDP az előző év azonos időszakához képest az első negyedéves 1,1 után. (A hivatal 0,2 százalékponttal felfelé korrigálta az első negyedéves adatot a jó agrártermés miatt.) Kedvezőtlenebb képet fest a gazdaságról a munkanapok számával és a szezonális hatásoktól megtisztított adat, így mindössze 1,8 százalékos bővülésre volt képes a gazdaság április és június között.

Termelési oldalról a szolgáltatások növekedése vitte a prímet. A kereskedelem és a turizmus hasított, de nagyot nőtt az információ-kommunikáció ágazat teljesítménye is. Az ipari termelés kisebb mértékben, de bővült, amit elsősorban az elektronika segített. Ez újdonságnak számít, hisz az elmúlt években az autógyártás volt a növekedés motorja, mostanra azonban csaknem teljes kapacitással termelnek a nagy autógyártók, ráadásul modellfrissítések is lassították a termelésbővülést.

Az építőipar hanyatlása folytatódott: a második negyedévben az ágazat termelésének negyede tűnt el. Ezt elsősorban az uniós támogatások hiánya okozza, hisz az idei év elejétől már nem lehet lehívni forrásokat az előző EU-s költségvetési keretből, az újból (2014–2020) pedig még nem érkezik friss pénz.

Hasonló kép rajzolódik ki a felhasználási oldalon. A beruházások 20 százalékkal zuhantak – a vállalati és a kormányzati invesztíciók egyaránt visszaestek –, miután a fejlesztések döntő többségét EU-forrásból valósítják meg. A gazdaságot a lakossági fogyasztás egyre dinamikusabb bővülése hajtotta, ami a reálkeresetek 7 százalék feletti növekedésével függ össze. Az első negyedéves visszaesés után az export is támogatta a növekedést.

Elemzők szerint a következő hónapokban is a lakossági fogyasztás lehet a gazdaság húzóereje, miután a keresetek gyors növekedése – amit a munkaerőhiány is segít – fennmaradhat. Lassan azonban visszatérhet az infláció, miután a benzinárak már nem csökkennek, ráadásul a növekvő bérköltségek lassan áremelésre késztethetik a cégeket. Az infláció azonban várhatóan nem lesz nagyobb 1-2 százaléknál az év vége felé sem, így a bérnövekedés táplálhatja a fogyasztásbővülést.

Az év vége felé az EU-források lehívása ismét felpöröghet, ami csökkenteni fogja a beruházások és az építőipari termelés visszaesésének ütemét, a kormányzati programok hatására pedig évszázados mélypontról növekedésnek indulnak a lakásépítések. Elemzők szerint a Brexit és a kínai lassulás ellenére is maradhat a külpiaci konjunktúra, s ebből profitálhat a magyar export is, így a gazdasági növekedés szerkezete kiegyensúlyozott maradhat. Az első fél évben 1,9 százalékkal nőtt a gazdaság nyers adatok alapján (szezonálisan igazítva 1,4-del), az év egészében pedig kissé 2 százalék feletti GDP-növekedés várható. Jövőre a nagy feldolgozóipari beruházások, az EU-források csúcsra futtatása és a lakásprogramok beérése miatt 3 százalék körüli ütemre gyorsulhat a növekedés üteme.

Elhúzott mellőlünk a régió

A régió sereghajtói maradtunk, ezen az sem segített, hogy az első negyedévi növekedés tempóját a másodikban sikerült megduplázni. Az Eurostat által fő számnak tekintett szezonálisan igazított 1,8 százalékos növekedésnél a szlovák (3,7), a lengyel (3,1) és a cseh (2,6) gazdaság is jobb volt. Nem szólva az 5,9 százalékot felmutató Romániáról, amely a fogyasztás közel 10 százalékos növekedésének és a mezőgazdaság kiugró teljesítményének köszönhetően éllovassá vált. Az Eurostat adataiból az is kitűnik, hogy az év első három hónapjához képest mért 1 százalékos magyar GDP-növekedéssel Románia mögött a másodikak vagyunk a dobogón az EU-ban. Ez azonban csak a minden várakozást alulmúló első negyedéves adatnak köszönhető.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.