BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még öt év, és sok minden borul a piacon

Öt év alatt öt fő tényező annyira átalakítja a szállítmányozási és a logisztikai piacot a Price­water­houseCoopers legfrissebb előrejelzése szerint, hogy szinte rá sem ismerünk. A legjelentősebb hatása a digitalizációnak lesz – és már van is.

Egészen másmilyen lesz öt év múlva a szállítmányozási és a logisztikai piac, mint ma – áll a PricewaterhouseCoopers (PwC) előrejelzésében. A PwC szakértői öt olyan fő tényezőt emeltek ki, amelynek jelentős hatása lesz, illetve már van az ágazatra. Ezek: a digitalizálás, a nemzetközi kereskedelmen belüli eltolódások, a szoftveres megoldások, a kereskedelem belső változásai, valamint a gépekkel és berendezésekkel kapcsolatos megoldások fejlődése. A digitalizálást ezek közül azért kell kiemelni, mert minden gazdasági szektort befolyásol. Michal Mazur, a PwC szállítmányozási és logisztikai csapatának vezetője – mint a Trans.info idézi – rámutat, hogy a digitalizálás máris elkezdte a fogyasztók viselkedésének megváltoztatását, hiszen a vásárlások eltolódnak az internet felé. A tanulmány egy más részén az is szerepel ezzel kapcsolatban, hogy az interneten történő rendelés megváltoztatja a fogyasztó és a cég közötti kapcsolatot is. Az üzemi és a szerződéses folyamatok digitalizálása egyébként sem újdonság a szállítmányozásban és a logisztikában, hiszen ennek köszönhetően a cégek növelhetik a bevételeiket, leegyszerűsíthetik a folyamataikat, átalakíthatják a szolgáltatásaikat, a termékeiket és az üzleti modelljeiket, és csökkenthetik a képzett munkaerő hiányának hatásait.

Az ágazatot átalakító második fő tényező, azaz a nemzetközi kereskedelem belső szerkezetének módosulása, egyrészt amiatt következik be, hogy nő az árucsere Kína és az Európai Unió között. (Ennek nagysága 2007-ben még 306 milliárd euró volt, 2017-ben már 573 milliárd euró.) Az átalakulás irányába mutatnak azok a kereskedelmi szerződések is, amelyek révén új útvonalak nyílnak, továbbá a kereskedelmi háborúk és a korlátozások, valamint az, hogy a szállítmányozási üzlet még inkább nemzetközivé válik. Eltolódásokat okozhat a vasúti és a közúti infrastruktúra fejlődése, azaz a vasútvonalak, az autópályák modernizálásra, új kapcsolatok és objektumok kiépítése – ilyenek például a terminálok és az elosztóközpontok.

Az ágazat átalakulását a gépek és berendezések fejlődése is segíti, elsősorban úgy, hogy növelik a szállítmányozási és logisztikai szolgáltatások hatékonyságát.

Hatalmas változásokat hoz a robotizáció, az elektromobilitás, valamint azok a technológiák is, amelyek a kiterjesztett valóságra (Augmented Reality) és a kevert valóságra (Mixed Reality) épülnek. A nagy sebességű vasutak terjedése és az „utolsó mérföld” optimálása is olyan megoldások, amelyek alkalmazásával az ágazat cégei növelhetik a munka hatékonyságát, automatizálhatják az alapvető műveleteket, megszüntethetik a szűk keresztmetszeteket és új szolgáltatásokat tervezhetnek. (A fuvarok teljes költségének az 53 százalékát teszi ki az úgynevezett utolsó mérföldes szállítás, azaz a küldeménynek az utolsó elosztó- vagy lerakóhelyről a rendeltetési helyre való eljuttatása.)

Átalakítja a szegmenst a közösségi (osztott) gazdaság hódítása is. Ennek nagysága a PwC szerint a 2013-as 15 milliárd dollárról 2025-re 335 milliárd dollárra nőhet, míg az érintett szolgáltatások hagyományos bérlési piaca 240 milliárd dollárosról szintén „csak” 335 milliárd dollárosra emelkedik. A változást az autómegosztás terén az autókban lévő üres helyek kihasználására való törekvés segíti, az utolsó mérföld problémáját a futárszolgálatok rendelkezésre állása, a rövid idejű raktárigények kielégítését a nagykereskedők üres raktárainak használatba vétele, a nem rendszeres szállítási igények kielégítését pedig a parlagon lévő fuvarkapacitások bevetése oldhatja meg.

Előny a gyorsaság, végzetes a késlekedés

A PwC-tanulmányban írtakhoz hasonlóan látjuk a magyar logisztikai piac jövőjét – válaszolt a Világgazdaság kérdésére Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára. Magyarázata szerint nagyon erős a digitalizáció és a géptechnológia fejlődési üteme, ez pedig egyfajta átrendeződést eredményez a kereskedelmi folyamatokban nemzetközi és belföldi szinten egyaránt. Azok a cégek, amelyek különböző okokból – megszokás, spórolás, a helyzet fel nem ismerése miatt – nem követik ezeket a tendenciákat, nem vagy késve alkalmazkodnak az új igényekhez, olyan mértékben lemaradnak, hogy a piacukat is elveszíthetik. Ezt a folyamatot erősítik a nyugat-európai országok piacvédelmi intézkedései. Tetszik, nem tetszik, a verseny ezután még keményebb lesz. Nagyon nagy jelentőségük lesz az együttműködéseknek, egy-egy fuvarozási ágazaton belül a szereplők összefogásának, például annak, hogy meg tudnak-e állapodni a szolgáltatási minimumokban, árakban. Hasonló súlya lesz a fuvarozási ágazatok közötti szorosabb együtt dolgozásnak is, ennek során a közúti-vasúti-vízi fuvarozás közötti fuvaroptimalizálást kell megoldani. Akik elsőnek lépnek, jelentős versenyelőnyre tesznek szert. | VG

Vegyes várakozások

Az előrejelzés kapcsán készült felmérésben a válaszoló logisztikaicég-vezetők 68 százaléka az alapvető szolgáltatásnyújtási technológiában számít változásra, 65 százaléka az elosztási csatornák terén, a 78 százalékuk viszont attól tart, hogy saját cégénél, illetve az iparágukban nem lesz hozzáférhető a szükséges mennyiségű digitális tudás, és 60 százalékuk feltételezi, hogy folytatódik a globális gazdasági növekedés.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.