Vidéki az online vásárlók háromnegyede
Noha az e-kereskedelem globális részesedése tavaly már elérte a 11,9 százalékot a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül, ez az arány Magyarországon annak ellenére is csak 4,5 százalék, hogy a múlt évben 16,9 százalékkal 425 milliárd forintra nőtt a piac – derült ki a GKI Digital és az Árukereső közös felméréséből. Az aktív internetezők 52 százaléka, 3,2 millióan vásárolnak Magyarországon online, az átlagéletkoruk 45 év. Bár a vevőknek csak a 26 százaléka budapesti, ők adják a rendelések 36 százalékát.
Tavaly összesen 38 millió rendelést regisztráltak, a webes kosárérték pedig meghaladta a 11 ezer forintot. A műszaki cikkek forgalma elérte a 89 milliárdot, a dobogón a játék, kultúra (52 milliárd) és a számítástechnika (45 milliárd) kategóriáját utasította maga mögé. A vásárlások gyakoriságának növekedése a felmérés készítői szerint azt mutatja, hogy az e-kereskedőknek érdemes a gyorsabban forgó, napi fogyasztási cikkek felé is nyitniuk.
A tavalyi Black Friday minden téren messze meghaladta az éves átlagot: az 1,2 millió rendelés 40 milliárd forintos forgalommal párosult, így az átlagos kosárérték elérte a 33-34 ezer forintot, és mintegy 820-840 ezren rendeltek az akciós időszakban, tízből négyen pedig többször is vásároltak. A fekete péntekkel kezdődő ünnepi időszakban a webáruházak 39 százaléka nem volt elégedett a logisztikai partnerek teljesítményével. Ennek az oka elsősorban a kései kézbesítés (84 százalék), a nem vagy nehezen elérhető ügyfélszolgálat (61) és az ügyintézés során a nem megfelelő kommunikáció (53) volt.
A logisztikai palettán – a vásárlások száma alapján – 52 százalékos túlsúlyban volt tavaly a külső céggel végzett házhoz szállítás, megelőzve a saját üzletben történő átvételt (23 százalék), a logisztikai szolgáltatók átadópontjait (17), a saját futárt (5) és a saját átadópontokat (3).
A kutatás szerint a kézbesítési lehetőségek közül a vásárlók elsősorban a kiszállítás ára (79 százalék), a gyorsaság (64) és a rugalmasság (61) alapján döntöttek.


