J ó eséllyel a bevásárlóutcákban válhat valóra elsőként a budapesti vállalkozói üzleti közösség víziója, amelyet a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara vállalkozása, a BUM Nonprofit Kft. képvisel. A Világgazdaság kérdésére a tematikus- és bevásárlóutca-menedzsmenttel 2014 óta foglalkozó társaság igazgatója, Antal Attila kifejtette, hogy a főváros májusban elfogadott smart city stratégiájával összhangban, az élhető, komfortos okosvárosok működését megalapozó, egyre hangsúlyosabb együttműködések egyike lehetne az üzleti közösség. Szemben a smart city koncepciók korábbi, elsősorban a digitális alkalmazásokról, az infokommunikációs lehetőségekről szóló megközelítésével, amelynek középpontjában az e-jegyek, a digitális parkolás és a többi, új lehetőségeket teremtő innováció, vagyis a technika állt, mára az emberre és környezetére terelődött a fókusz. Ennek nyomán olyan megközelítés mentén dolgoznak a döntéshozók, amely a városi életminőség javítását, az erőforrásokkal való okos gazdálkodást optimalizálja. Ez egyfajta paradigmaváltás: már nem arról születnek koncepciók, hogy mit kell csinálni, hanem arról, hogy miként kell cselekedni.
A tematikus-, avagy bevásárlóutca-koncep-
ció egyik lényeges eleme, az üres üzlethelyiségek hasznosításának menedzselése is az erőforrásokkal való okos gazdálkodást és a fenntarthatóságot szolgálja. Célja, hogy ne újabb és újabb plázák épüljenek, hanem a meglévő épített környezet teljen meg élettel – mutat rá az újfajta megközelítés lényeges elemére Antal Attila. Az okosvárosok okos kereskedelemfejlesztése a saját közegükben szolgálja ki a városlakókat, ott, ahol van fa, lehet sétálni, vannak kis üzletek, éttermek, kávézók és egy működő városszövet. Mindehhez a vállalkozók és az ügyfeleik, valamint a helyi önkormányzat és a helyi lakosság egymásra találását kell segíteni. A BUM Nonprofit Kft. mindezeket már évek óta koordinálja – a tizenegy budapesti tematikus utca vállalkozói által létrehozott egyesületeket segítve –, a vállalkozók szorosabb együttműködését, az információk megosztását és erőforrásaik optimalizálását egy újabb szakaszba lépve a budapesti vállalkozói üzleti közösség segítheti. Mint Antal Attila elmondta, a fenntartható fejlődés egyre inkább valódi hívókifejezés az új generációs vállalkozók körében, akiknek többsége számára már nem pusztán a profit, hanem a környezetvédelem is fontos szempont.
A korábban egymásra kizárólag vetélytársként tekintő vállalkozók a tematikus utcákat éltető együttműködések hatására összefognak, a digitalizáció világában épp a kereskedők és a vendéglátósok lehetnek az elsők, akiket a smart city lépéskényszerbe hoz – véli a BUM vezetője, aki a legjobb megoldások megismertetését, a fejlődéshez szükséges működő minták átadását is szervezett keretek között tartja hatékonynak és korszerűnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.