Magyar gazdaság

A technika után középpontban az ember

Tizenegy működő bevásárlóutca példázza, hogy az okosvárosok alapját adó együttműködések hatékonyak. A menedzsmentcég most ennél is tovább lépne.

J ó eséllyel a bevásárlóutcákban válhat valóra elsőként a budapesti vállalkozói üzleti közösség víziója, amelyet a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara vállalkozása, a BUM Nonprofit Kft. képvisel. A Világgazdaság kérdésére a tematikus- és bevásárlóutca-menedzsmenttel 2014 óta foglalkozó társaság igazgatója, Antal Attila kifejtette, hogy a főváros májusban elfogadott smart city stratégiájával összhangban, az élhető, komfortos okosvárosok működését megalapozó, egyre hangsúlyosabb együttműködések egyike lehetne az üzleti közösség. Szemben a smart city koncepciók korábbi, elsősorban a digitális alkalmazásokról, az infokommunikációs lehetőségekről szóló megközelítésével, amelynek középpontjában az e-jegyek, a digitális parkolás és a többi, új lehetőségeket teremtő innováció, vagyis a technika állt, mára az emberre és környezetére terelődött a fókusz. Ennek nyomán olyan megközelítés mentén dolgoznak a döntéshozók, amely a városi életminőség javítását, az erőforrásokkal való okos gazdálkodást optimalizálja. Ez egyfajta paradigmaváltás: már nem arról születnek koncepciók, hogy mit kell csinálni, hanem arról, hogy miként kell cselekedni.

A tematikus-, avagy bevásárló­utca-kon­cep­­-

ció egyik lényeges eleme, az üres üzlethelyiségek hasznosításának menedzselése is az erőforrásokkal való okos gazdálkodást és a fenntarthatóságot szolgálja. Célja, hogy ne újabb és újabb plázák épüljenek, hanem a meglévő épített környezet teljen meg élettel – mutat rá az újfajta megközelítés lényeges elemére Antal Attila. Az okosvárosok okos kereskedelemfejlesztése a saját közegükben szolgálja ki a városlakókat, ott, ahol van fa, lehet sétálni, vannak kis üzletek, éttermek, kávézók és egy működő városszövet. Mindehhez a vállalkozók és az ügyfeleik, valamint a helyi önkormányzat és a helyi lakosság egymásra találását kell segíteni. A BUM Nonprofit Kft. mindezeket már évek óta koordinálja – a tizenegy budapesti tematikus utca vállalkozói által létrehozott egyesületeket segítve –, a vállalkozók szorosabb együttműködését, az információk megosztását és erőforrásaik optimalizálását egy újabb szakaszba lépve a budapesti vállalkozói üzleti közösség segítheti. Mint Antal Attila elmondta, a fenntartható fejlődés egyre inkább valódi hívókifejezés az új generációs vállalkozók körében, akiknek többsége számára már nem pusztán a profit, hanem a környezetvédelem is fontos szempont.

A korábban egymásra kizárólag vetélytársként tekintő vállalkozók a tematikus utcákat éltető együttműködések hatására összefognak, a digitalizáció világában épp a kereskedők és a vendéglátósok lehetnek az elsők, akiket a smart city lépéskényszerbe hoz – véli a BUM vezetője, aki a legjobb megoldások megismertetését, a fejlődéshez szükséges működő minták átadását is szervezett keretek között tartja hatékonynak és korszerűnek.

smart city Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK)
Ezek is érdekelhetik