Magyar gazdaság

Tiltakozás az áruházi almaakciók miatt

Felháborodtak az almatermelők azon, hogy a hazai gyümölcsöt az egyik áruházlánc mélyen a piaci ár alatt kínálta akciójában. Szerintük a piaci helyzet nem indokolja az alacsony árakat.

A szüreti és a feldolgozási szezon lassan zárul, és bár pontos szám még nincs, az biztos, hogy gyenge lett az idei termés étkezési almából, és minden bizonnyal 400 ezer tonna alatt marad a mennyiség – mondta a Világgazdaságnak Apáti Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács alelnöke. Magyarországon általában kétharmad-egyharmad az ipari és az étkezési alma kihozatali aránya, miközben a fordított lenne kívánatos, de az idén ennél is rosszabb a helyzet, mert az étkezési minőség a termés egyharmadát sem éri el. Ennek az az oka, hogy sok volt a tavalyi fagyok miatti minőségi sérülés, több volt az apró alma, és a nyári aszály is ártott, például színeződési problémákat okozott.

Ennek megfelelően viszonylag magas termelői árak alakultak ki: az első osztályú tartályládás lédig áruért – amelyet nem tároltak, nem csomagoltak és semmilyen egyéb költség sem terhelte – kilónként nettó 100-110 forintot adtak a szüreti időszakban. Ez a tavalyi ár duplája – mondta Apáti Ferenc. Ha nem egyből a fa alól adják el az almát, még a tárolás, válogatás, csomagolás, árumozgatás, szállítás és egyebek költségeivel is számolni kell, ami az alelnök szerint kilónként további nettó 60–100 forint közötti tétel. Ebbe a helyzetbe „rondított bele” az egyik áruházlánc akciója, amelynek keretében 158 forintos fogyasztói áron – vagyis az áfát levonva nettó 124 forintért – árulták az almát. (A FruitVeB nem nevezte meg az áruházláncot, de a múlt héten zárult akció az Auchan reklámújságjában szerepelt.) Apáti Ferenc szerint az áruházláncba nem tartályládás alma került, amelyet a beszerzési ár alatti értékesítés tilalma miatt maximum 158 forintért vehetett az áruházlánc, ebbe az árba pedig a tárolás és a kapcsolódó költségek már nem férnek bele. Normál esetben, ha a termékpályán senki nem akar veszteséget lenyelni, nem mehet 250–300 forint alá a fogyasztói ár – mutatott rá a 158 forintos ár irreális voltára Apáti Ferenc.

Az idei almaszezonban már szep­temberben is voltak olyan bolti akciók, amelyek a terméskilátásokkal és a piaci helyzettel nem magyarázható, alacsony árakat eredményeztek. A 158 forintos akció azonban olyan mélységbe taszította a magyar alma fogyasztói árát, ami a FruitVeB-et és az Északkelet-magyarországi Alma és Egyéb Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanácsot is tiltakozásra késztette. A szakmai szervezetek az összes áruházlánccal egyeztetést kezdeményeznek az ilyen árletörő akciók elkerülése érdekében – mondta Apáti Ferenc.

A FruitVeB értékelése szerint a gyenge termés miatt Európában és Magyarországon is az átlag alatti almamennyiséget tároltak be, így most nem az akciós készletkisöprést indokolja a helyzet, a piacnak sokkal inkább be kellene osztania az almát a következő szüretig. Apáti Ferenc hangsúlyozta, hogy nem az adott termékre vonatkozó marketingakciót vagy két piaci szereplő ármegállapodását kifogásolják, ha az az adott jogszabályi kereteken belül marad. Ám a két tiltakozó szervezet szakértői egybehangzóan állítják, hogy az idei piaci helyzetben ez a nyomott ár a magyar termelőkkel szembeni inkorrekt piaci magatartás. Egy-egy ilyen akció olyan árversenyt képes beindítani, amely maga alá temeti az árakat. Úgy vélik, ha ezen a szinten mozog a magyar alma fogyasztói ára, akkor belátható időn belül bekövetkezhet, hogy nem lesz magyar termelő által termelt alma a magyarországi boltok polcain, mert ezek az árak a gazdaságosság minimális szinten tartását sem biztosítják.

almatermés alma Apáti Ferenc almaár FruitVeB Auchan étkezési alma
Ezek is érdekelhetik