A szüreti és a feldolgozási szezon lassan zárul, és bár pontos szám még nincs, az biztos, hogy gyenge lett az idei termés étkezési almából, és minden bizonnyal 400 ezer tonna alatt marad a mennyiség – mondta a Világgazdaságnak Apáti Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács alelnöke. Magyarországon általában kétharmad-egyharmad az ipari és az étkezési alma kihozatali aránya, miközben a fordított lenne kívánatos, de az idén ennél is rosszabb a helyzet, mert az étkezési minőség a termés egyharmadát sem éri el. Ennek az az oka, hogy sok volt a tavalyi fagyok miatti minőségi sérülés, több volt az apró alma, és a nyári aszály is ártott, például színeződési problémákat okozott.
Ennek megfelelően viszonylag magas termelői árak alakultak ki: az első osztályú tartályládás lédig áruért – amelyet nem tároltak, nem csomagoltak és semmilyen egyéb költség sem terhelte – kilónként nettó 100-110 forintot adtak a szüreti időszakban. Ez a tavalyi ár duplája – mondta Apáti Ferenc. Ha nem egyből a fa alól adják el az almát, még a tárolás, válogatás, csomagolás, árumozgatás, szállítás és egyebek költségeivel is számolni kell, ami az alelnök szerint kilónként további nettó 60–100 forint közötti tétel. Ebbe a helyzetbe „rondított bele” az egyik áruházlánc akciója, amelynek keretében 158 forintos fogyasztói áron – vagyis az áfát levonva nettó 124 forintért – árulták az almát. (A FruitVeB nem nevezte meg az áruházláncot, de a múlt héten zárult akció az Auchan reklámújságjában szerepelt.) Apáti Ferenc szerint az áruházláncba nem tartályládás alma került, amelyet a beszerzési ár alatti értékesítés tilalma miatt maximum 158 forintért vehetett az áruházlánc, ebbe az árba pedig a tárolás és a kapcsolódó költségek már nem férnek bele. Normál esetben, ha a termékpályán senki nem akar veszteséget lenyelni, nem mehet 250–300 forint alá a fogyasztói ár – mutatott rá a 158 forintos ár irreális voltára Apáti Ferenc.
Az idei almaszezonban már szeptemberben is voltak olyan bolti akciók, amelyek a terméskilátásokkal és a piaci helyzettel nem magyarázható, alacsony árakat eredményeztek. A 158 forintos akció azonban olyan mélységbe taszította a magyar alma fogyasztói árát, ami a FruitVeB-et és az Északkelet-magyarországi Alma és Egyéb Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanácsot is tiltakozásra késztette. A szakmai szervezetek az összes áruházlánccal egyeztetést kezdeményeznek az ilyen árletörő akciók elkerülése érdekében – mondta Apáti Ferenc.
A FruitVeB értékelése szerint a gyenge termés miatt Európában és Magyarországon is az átlag alatti almamennyiséget tároltak be, így most nem az akciós készletkisöprést indokolja a helyzet, a piacnak sokkal inkább be kellene osztania az almát a következő szüretig. Apáti Ferenc hangsúlyozta, hogy nem az adott termékre vonatkozó marketingakciót vagy két piaci szereplő ármegállapodását kifogásolják, ha az az adott jogszabályi kereteken belül marad. Ám a két tiltakozó szervezet szakértői egybehangzóan állítják, hogy az idei piaci helyzetben ez a nyomott ár a magyar termelőkkel szembeni inkorrekt piaci magatartás. Egy-egy ilyen akció olyan árversenyt képes beindítani, amely maga alá temeti az árakat. Úgy vélik, ha ezen a szinten mozog a magyar alma fogyasztói ára, akkor belátható időn belül bekövetkezhet, hogy nem lesz magyar termelő által termelt alma a magyarországi boltok polcain, mert ezek az árak a gazdaságosság minimális szinten tartását sem biztosítják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.