Tavaly decemberben ötmilliárd forintért csaknem négyezer tonna virslit vásároltak a magyarok, ami 3 százalékos értékbeli és 8 százalékos mennyiségi csökkenés 2017 decemberéhez képest – közölte a Világgazdasággal a Nielsen. A szilveszter ugyanakkor erősen lendít az értékesítésen: novemberről decemberre csaknem 50 százalékkal ugrik meg a forgalom. A feldolgozott húsok közül a virsli éves szinten 14 százalékot képviselt értékben 2018 novembere és 2019 októbere között. A piackutató szerint a sertésvirsli abszolút favorit, az értékesítés 55 százalékát teszi ki, míg a pulyka- és baromfivirslire egyaránt az eladások ötöde jut. Az is szembetűnő, hogy minden virslire költött öt forintból négy az előrecsomagolt verzióra megy. A 400 négyzetméteresnél nagyobb alapterületű üzletekben realizálódik az értékbeli forgalom háromnegyede. És ha már méret: a nagyobb kiszerelésű, egykilós virslikre irányul a kereslet harmada.
A főváros és környéke a teljes országos virsliforgalom bő harmadát adja. A klasszikus kísérő, a mustár értékbeli forgalma is 50 százalékkal ugrik meg novemberről decemberre. Tavaly, az év utolsó hónapjában ez 587 millió forintot jelentett a boltok kasszáiban, ami 6700 hektoliternek felel meg. A mustárt leginkább flakonos verzióban választjuk (50 százalék) 400 és 500 gramm közti kiszerelésben (29 százalék). Nem kérünk viszont a diétás mustárból: a hagyományos verzióé az értékbeli forgalom 99 százaléka. A gyártói márkák részesedése 2018 novembere és 2019 októbere között 2 százalékponttal nőtt, ezzel viszik a piac mintegy négyötödét.
December második felében a Tesco szerint is megnő a kereslet a virslik iránt. A hipermarketnél a Világgazdaságnak kifejtették, hogy a rangsorban feljebb kúsztak a nagyobb kiszerelésű (350, 500 grammos, 1 kilogrammos), illetve a prémiumtermékek. Pezsgőből továbbra is az édes a legkeresettebb, a forgalom csaknem felét teszi ki, csak Budapesten népszerűbb a száraz pezsgő. Az éves húsértékesítés negyede decemberben realizálódik, a halnál egyharmad az arány. Novemberhez képest 25 százalékkal teljesít jobban a húsok kategóriája, a csont nélküli karaj, a sertéslapocka, a sertéscomb, a darált hús és a csirkemellfilé a sláger. Az esztendő vége az online rendelésekben is 25-30 százalékos élénkülést hoz, a webes kosárérték az áruházi költések négy-ötszöröse.
A SPAR 980 tonna virslivel készül szilveszterre, a mustár forgalma háromszorosára növekszik, a majonézé megduplázódik az év utolsó napjaiban. A lánc üllői üzemében készülő hidegkonyhai termékek is kiemelkedően fogynak, a tavaly decemberben gyártott 70 ezer kilogramm saláta után az idei mennyiség elérheti a 80-90 ezer kilót. A vásárlók különösen a francia-, a burgonya- és a tojássalátát kedvelik. Pezsgőből a SPAR decemberben mintegy 650 ezer litert adhat el, ebből csaknem 400 ezret az utolsó héten, amihez a gyerekpezsgő szegmensének dinamikus fejlődése is hozzájárulhat. A vállalat éves pezsgőforgalmának harmada decemberben valósul meg, ebből az utolsó héten 20 százalék. Snackekből a két ünnep között kétheti fogyasztásnak megfelelő mennyiség fogy, az élen a nagy kiszerelésű csipsszel és ropival. Lencséből a kedvező árú, de jobb minőségű – köztük a konyhakész – termékeket keresik a vásárlók.
Az éves lencsemennyiség felét szilveszter előtt értékesíti a Lidl. A diszkont szerint a virsliválasztásban a minőség, a hústartalom, a roppanósság mértéke és a füstösség a fő szempont. A baromfi-, a sertés-, a műbeles, a juhbeles, valamint a bél nélküli virslik egyaránt megtalálhatók az áruházak polcain. A diszkontlánc 93 százalékos hústartalmú termékeket is kifejlesztett, amelyek ízfokozó- és tartósítószer-mentesek. Az italoknál az figyelhető meg, hogy a szilveszter előtti napokban megnő az érdeklődés a vodka, a whisky és a gin iránt, de több fogy tonikból és narancsléből is. Emellett ilyenkor felfut a magasabb árkategóriájú borok és pezsgők iránti kereslet is. Kiemelt időszak az év vége az édes és sós snackek szempontjából is. De a Lidl célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeinek só- és cukortartalmát 2025-ig átlagosan 20 százalékkal csökkenti, a sós burgonyacsipsz esetében ez az arány 2019-ben már 27 százalék.
A sertéshús keresettebb, mint a szárnyasok az Auchan szerint, amely csak virsliből 500 tonna eladására számít. Az éves virslimennyiség bő 10 százaléka köthető december utolsó napjaihoz ebben a hálózatban, a nagy kiszerelésű, egy kilogrammos bécsi, illetve a koktélvirsli a legnépszerűbb, ez a két változat adja az értékesítés felét, de ilyenkor keresett a darált hús és a karaj is. Lencséből az éves eladások felét jelentik az év vége előtti napok, a hidegkonyhai termékek szegmensében pedig a kaszinótojás és a tormás sonkatekercs viszi a prímet. Az Auchan emellett ezerféle borral és kétszázféle pezsgővel készül a szilveszterre.
Két számjegyű növekedéssel számol az Aldi a decemberi teljes értékesítést tekintve, amihez a karácsony mellett a szilveszter is nagyban hozzájárul. Az év végén háromszor annyi virslit adnak el, mint egy átlagos héten, de egy akciós ár öt-hatszoros különbséget is eredményezhet. A fogyasztók egyre egészségtudatosabbak, ezért nő az igény a baromfialapú virslik, illetve a sertésalapú, de zsírcsökkentett virslik iránt is. A lencse konzervként és száraz formában is keresett, és nagyon megnő az igény a gyümölcskonzervekre, különösen az ananászra és az őszibarackra. Pezsgőből nyolcszor több fogy az év utolsó heteiben, mint egy átlagos novemberi héten. Az idén a 144-ből 127 Aldi-üzletben 23-féle tűzijáték is kapható.
Virsliteszt az ITM-nél
Szilveszter előtt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) akkreditált Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriuma huszonkét különböző fajta virslit vizsgált meg abból a szempontból, hogy a gyártók betartják-e a Magyar Élelmiszerkönyv előírásait, és a termék címkéjén szereplő tájékoztatás mennyire felel meg a valóságnak. Az ellenőrzés a húsipari termékek fehérje-, zsír-, nedvesség- és sótartalmára, szójamentességére terjedt ki. A két nem megfelelőnek bizonyult virsli esetében az egyik zsírtartalma meghaladta, a fehérjetartalma pedig nem érte el a címkén feltüntetett értéket. A másikban minimális mennyiségben ugyan, de kimutatható volt a szójafehérje, amely azonban sem az összetevők között, sem figyelmeztetésként nem szerepelt a csomagoláson. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.