Magyar gazdaság

Újraindult a kínai ellátási lánc vérkeringése

Ismét billegnek a rakpartok rakodódarui Ázsia nagyobb kikötőiben, mivel befutottak az első új szállítmányok a koronavírus miatt hetekre leállított, de a napokban ismét beindított kínai gyárakból. Ahogy Kína gazdasága lassan felébred a kijárási tilalom okozta tetszhalálból, a Fidelity International piaci elemzői szerint láthatóan kezd visszatérni az élet az ázsiai gyárak, kikötők és logisztikai központok kiterjedt hálózatába is.

Egy, a trendek szempontjából iránymutatónak számító szállítmányozó cég hajói ismét

raktérkapacitásuk 70 százalékos kihasználtságával közlekednek az Ázsián belüli útvonalakon, ami megfelel a historikus átlagnak, és jócskán meghaladja a február elején mért 50 százalékos értéket.

A régión belül már csak a Kína−Dél-Korea viszonylatnak kell teljesen magához térnie, miközben az ASEAN-országok gazdasága, melyeket csak kis mértékben érintett Kína februári leállása, a többinél gyorsabban talpra tudtak állni – írja elemzésében a Fidelity International.

A szárazföld belsejében is a kikötőkéhez hasonló élénk tevékenység tapasztalható. A kínai futárszolgálatok csomagelosztó központjai ismét

90 százalékot meghaladó kapacitással dolgoznak, hogy felszámolják az utazási korlátozások és a karantén által előidézett februári munkaerőhiány alatt kialakult torlódást.

Az ellátási láncok számos iparágban szintén újra beindultak. Ágazati elemzőink a vegyiparban dolgozó vállalatvezetőktől azt tudták meg, hogy a talpra állás a vártnál sokkal gyorsabban végbement, és a gyártás mára csaknem normál tempóban zajlik. Az okostelefon- és félvezetőgyártók március végére várják, hogy a termelés a február közepén mért 70 százalék alattiról visszatér a szokásos szint 90 százalékára.

A technológiai berendezések gyártása kiemelkedően teljesít

Az elmúlt hetekben lebonyolított tenderek számából ítélve az 5G-technológiához kapcsolódó beruházások szintje is töretlen maradt: a China Mobile például 232 000 darab 5G-s bázisállomás telepítését és a lefedettség 28 kínai régióra való kiterjesztését tervezi.

A kormány erősen támaszkodik a telekom-vállalatokra,

mert az 5G bevezetésére és elterjesztésére afféle ösztönző hatásként tekint, amely nagyot lendíthetne a kisebb, helyi részegység-gyártókon is.

Fotó: AFP

A globális kereslet kiemelt fontossága

Bár Ázsia ellátási láncai és szállítási kapacitásai kezdenek újból csatarendbe állni, a fő akadályt most a járvány által a globális keresletre gyakorolt kedvezőtlen hatás jelenti. A fémgyártással és bányászattal foglalkozó vállalatok, melyek az elmúlt napokban az ázsiai kereslet meredek élénkülését tapasztalták, most a világ többi részén – főleg Európában – hirtelen

a kereslet zuhanásával kénytelenek szembenézni.

Ez a helyzet lassan kínálati problémává is átalakul, mivel a járvány közvetlenebb hatásai egyes ellátási láncokra is egyre nagyobb nyomást kezdenek gyakorolni – eddig már nagy rézipari projekt is bejelentette, hogy lebonyolításukra kedvezőtlen hatással van a kialakult helyzet.

A vegyipari termékek iránti kereslet szintén kihívásokkal küzd Kínában – ennek hátterében az autóértékesítés megtorpanása áll. Ami a technológiai ipart illeti – az 5G bevezetésén kívül – a külföldi kereslet csökkenése a következő pár hétben fokozatosan egyre érezhetőbbé válik majd. Ugyanakkor

kedvező „mellékhatásokat” is tapasztalhatunk, például a távmunkához szükséges berendezések és adatközpontok iránt kereslet növekedését,

valamint a Kína és USA közötti kereskedelmi feszültség csökkenését.

ellátás koronavírus Kína kereskedelem
Kapcsolódó cikkek