A kiskereskedelem a járványhelyzet győztesének tűnt a veszélyhelyzet első heteiben, de azóta már árnyaltabb a kép. Összességében egyértelműen gyengíti vagy akár meg is erősítheti a Coopot ez az időszak?
Erre ma még nem lehet választ adni, de az áprilisi adatokból látszik, hogy éves alapon több helyen nem érjük el a bázisidőszak forgalmát. A március második felében tapasztalt vásárlási láz hamar alábbhagyott, a húsvét előtti bevásárlások érezhetően karcsúbbak voltak, mint tavaly. Károkat okozott, hogy a szezonális termékek iránti kereslet kifejezetten visszafogott volt, a folytatásban pedig sok múlik azon, hogyan alakul a vásárlóerő.
Elhelyezkedéstől és boltmérettől függően van jelentős eltérés az értékesítésben?
Maradva az áprilisi számoknál: 30-40 százalékos visszaesést több helyen lehet tapasztalni, igaz, vannak olyan boltok is, amelyek 10-15 százalék pluszt hoztak, de az utóbbira jóval kevesebb a példa. A belvárosi üzletek, amelyek hivatalokkal, irodákkal vannak körülvéve, ugyanúgy a kijárási korlátozások vesztesei, mint az idegenforgalomra építő, de most turisták nélkül maradó települések áruházai. A bevásárlóközpontokban kialakított egységek ugyanúgy visszaeséssel néznek szembe, mint azok, ahol nincs lehetőség a parkolásra. A teljes hálózatot tekintve az egy évvel ezelőtti bázis körül alakulnak a mostani eladások.
Mindez hosszabb távú következményeket is tartogathat?
Az első időkben az emberek inkább a nagyobb üzletekben szerezték be azt, amit szükségesnek ítéltek. Rövid idő elteltével azonban sokan találtak vissza a helyi, kisebb boltokhoz, felfedezhették, hogy ugyanazt a széles választékot megtalálhatják a lakóhelyükhöz közel is. A korlátozások bevezetésével felértékelődött, hogy helyben tudnak vásárolni, reméljük, ez az igény a veszélyhelyzet után is fennmarad. A vásárlóerő prognosztizált visszaesése is erősítheti azt, hogy az emberek inkább a helyi, kisebb üzletekben intézzék bevásárlásaikat. A munkanélküliség növekedése, a jövedelemcsökkenés miatt azonban felértékelődhet az akciók szerepe, és – ahogy 2008 után is – a kereslet eltolódhat az olcsóbb élelmiszerek irányába.
Mit tapasztalnak, érdemes fenntartani a 9–12 órás idősávot a 65 év felettieknek?
A délelőtti órákban akár a felére is visszaesik az árbevétel, tizenegy és dél között alig van vásárló, ezt pedig a délutáni órákban tapasztalt növekedés nem mindig kompenzálja. A korlátozás különösen hét végén okoz gondot, főként azokon a településeken, ahol a bolt eleve délig tartana nyitva. Ezeken a helyeken most később zárunk, ami jelentős többletköltséggel jár. Nem az idősek lehetőségeit akarjuk csorbítani, de az eddigi tapasztalatok alapján szűkíteni, a 10–12 vagy a 11–13 óra közti idősávba lehetne tenni a számukra biztosított időt. A rászorulókat segíti a családjuk, az egyedül élők ellátására pedig működik az önkormányzatok és az önkéntesek segítő rendszere.
Fajsúlyos ágazati kérdés a kiskereskedelmi különadó is. Érinti-e
a pluszteher a Coopot?
Természetesen érinti. A Coop 1500 település 2300 pontján van jelen az országban, mivel azonban franchise-rendszerben működik, külön tulajdonosok és vevőközpontok vannak. Magától értetődő, hogy a többség árbevétele meghaladja az évi 500 millió forintot, ezért nem mentesül a kiskereskedelmi különadó megfizetése alól. Egyes tagjainknál könnyebben előteremthető tételről van szó, de van olyan egység, amelyet a kisebb mérték is súlyosan érint.
A különadó hozhat változást
a magyar tulajdonú boltok és
a külföldi hátterű láncok versenyében?
Valóban nincs olyan magyar tulajdonú piaci szereplő, amely beleesik a felső, 100 milliárd forintos éves forgalom feletti kategóriába, ugyanakkor az is igaz, hogy a multik csak ott vannak jelen, ahol biztosítható a boltszerkezetüknek megfelelő magas termelékenység, ezáltal ők a különadót is könnyebben kigazdálkodják. Nem lehet az almát a körtéhez hasonlítani, egészen más struktúrában működnek a hiper- és szupermarketek, illetve a diszkontok. Mi magyar láncként sok esetben a jövedelmezőségi szempontoktól függetlenül törekszünk a kistelepülések napi élelmiszer-ellátására. Csökkenő és idősödő lakosság, az országos átlagnál alacsonyabb egy főre eső jövedelem jellemző, üzleti szempontból pedig magasabb költségszint, alacsonyabb hatékonyság. Előbb-utóbb támogatni kell mindazokat a vállalkozásokat, amelyek élelmiszer-kiskereskedelmi tevékenységet folytatnak, mert az senkinek sem érdeke, hogy a települések legelemibb megtartó erejüket, a sok esetben egyetlen boltjukat is elveszítsék. Ez nemcsak a Coop ügye, hanem az egész országé.
Visszatekintve a pánikvásárlás időszakára, sikerült maradéktalanul kielégíteniük a többletkeresletet?
Volt, ahol a baromfi- és sertéshúsból vették a szokásos három-négyszeresét, de minden helyre jellemző, hogy hiány keletkezett lisztből, élesztőből, fertőtlenítőszerekből, egészségügyi papírtermékekből. Ezeket egy-két napos csúszással meg tudtuk oldani, de sokszor minden lehetséges forrást fel kellett kutatni.
Infláció feletti áremelkedéssel is szembesülhettek a vásárlók. Ennek mi volt az oka?
A sertéshústermékek drágulása már a járvány előtt megkezdődött az afrikai sertéspestis következtében, a baromfitermékeknél szintén a szűkös árualap miatt tapasztaltunk néha extrém árnövekedést. Mindkét esetben visszatértek a korábbi árak, a sertés- és baromfitartóknak ma már inkább az a gondjuk, kinek, hová adják el a termékeiket. A fogyasztó most még inkább árérzékeny, kevésbé tolerálja, ha tovább növekszik, mondjuk, a zöldség vagy a gyümölcs ára, de ez igaz lényegében az összes árucsoportra. A tartósan gyenge forint az importból vagy importált alapanyagból származó termékek árát növeli, de a beszállítóink az extra kereslet miatti munkaerőigényre vagy a szállítási nehézségekre hivatkozva is emeltek. Igyekszünk tompítani ennek a hatását, de nem lehet teljes egészében átvállalni az ártöbbletet.
A kormány és az agrárkamara is a hazai termékek vásárlását ösztönzi, ezzel is védve a gazdaságot. Rendelkezésre áll ehhez a szükséges árualap?
A gyártói márkák esetében 80, a saját márkás termékeknél pedig 90 százalék feletti arányban itthon előállított termékeket találhatnak a vevők a polcainkon. Ez a rendkívüli helyzetben egy időre megváltozott, az importkényszeren túl azt is tapasztaltuk, hogy sok esetben a termelők kényszerintézkedései miatt a szállítói brandek vették át a márkatermékek helyét. Emiatt önmagában is az árszint emelkedését érzékelhették a vásárlók, továbbá nehezményezték, hogy a már megszokott, kedvelt, egyes saját márkás Coop-áruk átmenetileg hiányoztak a boltokból. A vészhelyzet rávilágít a magyar élelmiszer-termelés és -feldolgozás erősítésének fontosságára.
A mostani helyzet magával hozhatja a beruházások felfüggesztését?
A cégeink a nem napi kiadások korlátozására kényszerültek, az új, nagyobb beruházásokról a veszélyhelyzet után születhet döntés. A folyamatban lévő felújítási programok azonban jórészt folytatódnak, ezekben a hónapokban is adunk át új vagy felújított boltokat például Székesfehérváron, Városföldön, Putnokon, Ózdon, Miskolcon vagy Tibordarócon, de most fejeződik be egy logisztikai frissáru-raktár fejlesztése is. Vannak olyan beruházásaink, amelyek – bár a szakemberhiány miatt bizonytalan ütemezéssel – folytatódnak. Például Egerben, Szolnokon, Pest és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében tervben van teljes üzletfelújítás vagy új bolt építése.
A nehéz helyzetbe került üzletek, vállalkozások mit tehetnek?
A forgalomcsökkenés miatt több helyen felülvizsgálták a nyitvatartást, van, ahol az extra bérköltséggel járó vasárnapon kevesebb üzlet nyit ki. A turisztikai övezetekben egy esetleges utószezonban reménykedve munkaidőkerettel próbálkoznak, de az is jellemző, hogy egyes munkatársak – elsősorban azok, akik például nyugdíjasként más jövedelemmel is rendelkeznek – fizetés nélküli szabadságon vannak.
Kijelenthető, hogy a járvány előtti időkre jellemző munkaerőhiány most érezteti a hatását?
A pánikvásárlások időszakában a hirtelen megnövekedett forgalom, a veszélyeztetett és a kisgyermekes munkatársak távolléte jelentős munkaerő-szükségletet okozott, amit túlórával, átcsoportosítással, összefogással oldottunk meg. A 2300 boltunkban normál esetben napi másfél millió vásárló fordul meg. Munkatársaink a rendkívüli helyzetben a veszélyeztetés ellenére érezték, érzik felelősségüket a vevők ellátásáért, hősként állnak helyt, amiért köszönettel tartozunk. Azután viszont, hogy a forgalom normalizálódott, sőt csökkent, sok helyen munkaerő-felesleg alakult ki. Hosszabb távon igyekszünk minden munkahelyet megtartani, bár a bizonytalan kilátások takarékoskodásra intik a vállalatokat.
Milyen módokon tudják segíteni
a dolgozókat?
Igyekszünk a megfeszített munkát honorálni, van, ahol vásárlási utalvánnyal, másutt pénzjutalommal vagy veszélyhelyzeti pótlékkal, az otthonról dolgozók esetében internethasználati pótlékkal. Ahol erre van mód, rendkívüli támogatást is kaphatnak a dolgozók.
Több fronton segítenek
A Coop üzletlánc tagjai a múltjukból átörökített szövetkezeti értékrendszer követőiként részei a helyi közösségeknek, azok aktív tagjai és támogatói a mindennapokban – hívta fel a figyelmet Pekó László. Pénz- és élelmiszer-adománnyal segítettek kórházakat, a nehéz helyzetbe kerültekről gondoskodó szervezeteket élelmiszerrel, tisztítószerekkel, több tonna áruval támogatták. A nagy tételben vásárló önkormányzatokat az engedményes áron túl a termékek kiszállításában is segítik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.