Lassan egy éve, hogy a Gazdasági Versenyhivatal rábólintott a Kika áruházak XXXLutz általi felvásárlására. Mi történt azóta a cég háza táján?
Tavaly szeptemberben vette meg az XXXLutz a Kikát, azóta dolgozunk a háttérben azon, hogy a régi gyakorlatról áttérjünk az új struktúrára. Az új IT-rendszer használatára hónapok óta képezzük a kollégákat. A koronavírus-járvány miatt nem küldhettük ki őket Ausztriába, hanem itt, helyben zajlott az oktatás. Ugyanakkor az informatikai háttérrel együtt a beszerzés, a logisztika is új alapokra kerül. Mivel az XXXLutz nagyobb árukészlettel rendelkezik, az új felállásban a teljes szortiment felét adja csak a Kika, a többi az anyacég révén kerül a polcainkra. A szintén a cégcsoporthoz tartozó Mömaxhoz és Möbelixhez hasonlóan élvezhetjük egy multinacionális vállalat központi beszerzésének előnyeit, egyúttal viszont ragaszkodtunk a meglévő hazai slágertermékek megtartásához, amelyek követték a magyar ízlésvilág változását az elmúlt években. Ez azt jelenti, hogy várhatóan mintegy 10-12 ezer árucikk marad.
Mikortól lesznek látogathatók a megújuló üzletek?
A tervezett dátum október 15., de úgy akarunk kinyitni ezen a napon, hogy addig se legyen bezárva egyetlen egység sem. Ez a Lehel utcai, a budaörsi és a soroksári mellett a debreceni, a pécsi és a győri áruházra is vonatkozik. Régóta vagyok kereskedő, hiszen álltam a Lidl, az OBI, a Plus és a Kaiser’s szolgálatában is, nem ez a megoldás a jellemző, pedig járható az út. A budaörsi üzlet is 23 ezer négyzetméteres, és még ha az átépítés jár is némi zajjal, az eladótér 70 százaléka mindvégig látogatható. A beérkező XXXLutz-megrendeléseket azonban a nyitásig is kezelni kell, ezért béreltünk egy 17 ezer négyzetméteres raktárat Üllőn, de idővel saját logisztikai központot is építünk. Emellett gyorsabb és hatékonyabb lesz az ügyfélszolgálatunk, a marketing is megújul. A Kika mindig is erős volt a plakátokban, de az XXXLutz inkább a reklámújságokban hisz, ezért az online hirdetések mellett ezek a hagyományos eszközök is nagy hangsúlyt kapnak. A belső átszervezés mellett részben már a külső átalakulás is látható: az átfestés befejezése után az új logók is a helyükre kerülnek.
Mekkora most a hazai lakberendezési piac, és azon milyen szerepet tölthet be a vállalat?
A legutóbbi becslések szerint 600 millió euró, azaz csaknem 210 milliárd forint a szektor éves forgalma Magyarországon. De ez a mutató csak a bútorkereskedelemre vonatkozik, miközben a nagyobb piaci szereplők dekorációs kellékeket is kínálnak, ahogy mi is. Annak ellenére, hogy a tulajdonosi szálak összefutnak, a Mömax, a Möbelix és a Kika helyébe lépő XXXLutz külön vállalkozás, amely megáll a maga lábán. Egyébként is szeretem az éles versenyt, konkurencia nélkül nehéz fejlődni. Az új tulajdonos mindig mindenhol első akar lenni, ez alól a magyar piac sem kivétel. Régi álom, hogy piacvezetők legyünk, én 2008 óta vagyok itt, eddig nem sikerült, most viszont reális célnak tartom. Ennek nem ma vagy holnap kell bekövetkeznie, öt-tíz éven belül viszont összejöhet. Szívem szerint csak azután mennék nyugdíjba, hogy ezt elértük.
Sokan úgy gondolnak az IKEA-ra, hogy nemcsak bútort, hanem egyfajta életérzést is kínál. Hasonló eszközökkel kerekednének felül a svédeken?
Az IKEA valóban egy életstílus, amelyhez társul egy vevői kör. Készletben erősek, majdnem minden, amit ott látsz, az megtalálható a raktárban is. Nálunk pedig nagy az egyedi igény és ízlés szerint tervezett bútorok aránya, amihez a partnereink révén megvan a szükséges gyártókapacitás is. Talán első hallásra meglepő, de az IKEA-nak nagyon sok vevőt köszönhetünk, főként Soroksáron, ahol egymással szemben helyezkedik el a két áruház. Az ottani nyitás nálunk is boomot hozott, amit ott nem találnak meg a vásárlók, azt nálunk keresik, de ez persze fordítva is igaz.
A cégcsoporton belül hogyan viszonyul egymáshoz a Möbelix, a Mömax és
az XXXLutz?
Mindenkinek az az álma, hogy szépen berendezett otthona legyen, erre kínálunk az anyagi lehetőségekhez mérten eltérő megoldásokat. A Möbelix az alacsonyabb árfekvésű termékekben erős, a Mömaxé a trendi, fiatalos középkategória, az XXXLutz pedig teljes portfóliót kínál, az olcsóbb árucikkek ugyanúgy elérhetők, mint a dizájnos, egyedi tervezésű luxustermékek. Ha például valaki 200 ezer forintból rendezné be a konyháját, annak ugyanúgy van ajánlatunk, mint annak, aki 20 milliót is rászánna. Mindenkinek van pénztárcája, ízlése és elképzelése, azon vagyunk, hogy kompromisszummentes találkozásokat teremtsünk kereslet és kínálat között.
Eddig a Kika miben volt a legerősebb?
Az ülőgarnitúra a legnagyobb forgalmú árucsoport, köszönhetően annak, hogy a modern bútorok mellett ugyanúgy helyet adunk a még mindig nagy népszerűségnek örvendő klasszikus daraboknak. A lámpa-világítás kategóriáé a dobogó második foka. Az értékben és volumenben is kiugró eladások a széles választék mellett arra vezethetők vissza, hogy drága lámpákat sem félünk eladni, e téren pedig sokan hajlandók áldozni a minőségi darabokra. Ezután a hálószobabútorok és a lakástextilek következnek, de például szőnyegből jóval kevesebb fogy, amióta tízből kilenc lakásban laminált padló van. Érdekes az is, hogy ágyfunkció nélkül alig van kereslet kanapéra. Míg az osztrákoknál, németeknél legfeljebb 50-60 százalék a kihúzható darabok aránya, addig Magyarországon 95 százalék.
Az áruházlánc csaknem 27,5 milliárd forint nettó árbevétele 900 millió forint profittal párosult a 2019-es üzleti évben. Mi a cél az idén?
Annak mindenképp van realitása, hogy hozzuk a tavalyi forgalmi szintet, a nyereségről viszont korai még beszélni. Egyrészt azért, mert ebben a turbulens időszakban sok múlik a következő hónapokon, másrészt az a tízmillió eurós nagyságrendű, azaz több milliárd forintos befektetés, amely a márkaváltáshoz kapcsolódik, nem azonnal térül meg.
Mivel 2008 óta vezeti a magyar Kikát, van rálátása: a világválság utáninál könnyebb vagy nehezebb időszaknak tűnik a járvány okozta krízis?
A pontos párhuzammal még várni kell, hiszen a 2008–2009-es válság idején is csak fél évvel az Egyesült Államokból érkező első vészjósló jelek után rogyott meg a magyar gazdaság, s a mi értékesítésünk is bezuhant 40 százalékkal. Más a mostani időszak, az otthon maradásra buzdító kampány pedig, akárcsak a barkácspiacra, a lakberendezésre is jótékony hatással volt. Annak a pénznek, amit szállodákban vagy éttermekben költenének el az emberek, egy része nálunk csapódik le. Ezzel szemben 2009-ben mindenki megtakarított, akinek volt mit, mert sokan kilátástalan helyzetbe sodródtak. Most van pénzük a háztartásoknak, a kijárási korlátozásokkal pedig nemcsak otthonosabbá váltak a lakások, hanem a tömegesen elrendelt home office miatt az irodabútorok iránti kereslet is megugrott.
Ebben az időszakban sokan nemcsak kényelmesebbnek, hanem biztonságosabbnak is tartják az online vásárlást. Hol tart
a webes csatorna?
Ha nem telefont vagy tévét vásárolsz
– ami ugyanolyan, bárhonnan szerzed be –, a hagyományos áruházak szerepe megkérdőjelezhetetlen. Ha veszel egy kanapét, előbb rá akarsz ülni, végigsimítod a szövetet. Ezzel együtt már 4 százalékos forgalmi részaránynál jár az online csatorna, és az a cél, hogy a következő három-négy évben ez a mutató elérje a 10 százalékot. Bár nálunk az eladók tanácsadók is egyben, a szolgáltatást főleg a vásárlás után kapja a vevő a kiszállítással, az összeszereléssel. Arról nem is beszélve, hogy egy jó vétel legalább öt-tíz éves befektetés.
Bár a plázastop most akadály, ha lenne rá mód, terjeszkednének?
Tervben van, hogy a hat áruházból álló hálózat bővüljön, a következő öt évben két vidéki városban, Miskolcon és Szegeden terjeszkednénk. Borsodban még nem voltunk jelen, a Tisza partján viszont már igen, a kisebb eladóterű, háromezer négyzetméteres üzlet koncepciója ott azonban nem vált be. Kiegyensúlyozottabb lesz a kínálat, de az eltérő vásárlóerő és igények miatt teljesen egységes csak a szolgáltatási színvonal lesz.
Mennyire fontos az XXXLutznak, hogy magyar készítésű termékeket is forgalmazzon?
Több mint negyven magyar beszállítóval dolgozunk, akiknek a zöme a márkaváltás után is marad a szortimentben. A legnagyobb hazai partnerünk, a kézzel készült ülőgarnitúrákat gyártó Kanizsa Trend például ugyanúgy meghatározó szereplő lesz, ehhez a céghez több millió eurós forgalom kötődik évente. De említhetném a szegedi paplangyártó Naturtexet is mint kiemelt partnert, a jól bevált kapcsolatokhoz ragaszkodunk. Ugyanakkor az XXXLutz portfóliójában is nyomot hagy, hogy pillanatnyilag Lengyelország a legnagyobb bútorgyártó Európában, de a szerb és a román vonal is meghatározó. A közép- és felső kategóriás bútorok viszont főként német és osztrák gyártmányok.
A legutóbbi létszámadatok szerint
a Kikának 537 alkalmazottja van. Mennyire jellemző a munkavállalói lojalitás?
Amikor a Kika felvásárolta a Michelfeit áruházakat, 1999-et írtunk, számos dolgozó már akkor itt volt, azaz vannak bőven húsz-huszonöt éve köztünk lévő szakemberek. Kitartanak, büszkék a munkájukra, meg is becsüljük őket. A másik véglet az Y generáció, előfordul, hogy háromból két fiatal elsétál az első nap után, mert a munka keményebb, mint várta, de az sem ritka, hogy pár hónap után plusz 10-20 ezer forintért állnak tovább. Nem általánosítok, de sokat változott a világ az elmúlt években.
A szektor hazai forgalma csaknem
210
milliárd forint évente
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.