A McKinsey tanácsadó cég két évvel ezelőtt Kelet-Közép-Európa tíz, erős digitális növekedési potenciált mutató országát vette górcső alá. Olyan kihívóként vizsgálta Bulgáriát, Csehországot, Horvátországot, Lengyelországot, Lettországot, Litvániát, Magyarországot, Romániát, Szlovákiát és Szlovéniát, amely képes lehet a digitális éllovasok (skandináv államok, Benelux-országok, Írország és Észtország) nyomába eredni, és lemásolni azok sikereit.
A 2018-as kutatás szerint a gazdaság masszív digitalizálása 2025-re 200 milliárd eurót tehet hozzá a térség GDP-jéhez. A most megjelent, Digitális kihívók a következő időszakban Közép- és Kelet-Európában címet viselő elemzésből kiderül, hogy 2017 és 2019 között a régió digitális gazdasága évente csaknem 8 százalékkal nőtt. Tavaly 94 milliárd eurós értéket ért el. Mivel azonban a digitális éllovasok ennél gyorsabban bővültek, Kelet-Közép-Európának még nagyobb lett a lemaradása. Ám a járvány miatti kényszerleállás alatt a régióban csaknem 12 millió új online felhasználó jelent meg.
A friss jelentés szerint a térség jó alapokkal rendelkezik a digitális átalakulás eredményes folytatásához a válság után kialakuló új alapállapotban is. Erős a makrogazdasági teljesítmény. Kiváló minőségű a digitális infrastruktúra. A térséget vibráló, sikerorientált digitális ökoszisztéma jellemzi.
A jelentés készítői szerint átfogó, minden érdekelt felet tömörítő, közös fellépésre van szükség a lehetőségek jobb kiaknázásához. Annak érdekében, hogy a transzformáció a koronavírus-válság után is eredményes lehessen, átfogó megközelítést javasolnak a vállalkozásoknak, aminek egyformán része az ügyfél-interakciók digitalizálása, a működés optimalizálása, valamint az informatikai rendszerek modernizációja.
Mivel a Covid–19-járvány felgyorsította a digitális transzformációt, a politikai döntéshozókat ez arra ösztökélheti, hogy több közszolgáltatást költöztessenek az internetre, olyan digitális ökoszisztémát hozva létre, amelyben az egyének és a vállalkozások könnyebben boldogulhatnak. Ehhez hozzátartozik a vállalkozói szellem támogatása, ösztönzők kialakítása, továbbá az együttműködés olyan technológiai klaszterekkel, amelyek javítják a régió versenyképességét. A Covid–19 kapcsán a cégeknek világszerte gyorsan kellett reagálniuk az új helyzetre. A fogyasztók megnyerése érdekében a vállalatoknak teljes körű digitalizációra van szükségük, amely egyaránt felöleli az üzleti működés igényeit és a termékfejlesztés eszköztárát, továbbá beépít modern megközelítéseket. Csak így tudják javítani a minden szektorra sajátosan jellemző ügyfélélményt, és érhetnek el jobb pénzügyi eredményeket. A tanulmány készítői szerint akkor van esélyük a térség országainak a jövőbeni növekedési lehetőségek kihasználására, ha képesek üzleti és közszférájukban legalább olyan üteműre gyorsítani a digitális transzformációt, amilyen sebességgel a hazai felhasználók szintjén zajlik a folyamat.
A kényszerleállás alatt a régióban
12
millió új online felhasználó jelent meg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.