Felgyorsította az átalakulást a válság
A McKinsey tanácsadó cég két évvel ezelőtt Kelet-Közép-Európa tíz, erős digitális növekedési potenciált mutató országát vette górcső alá. Olyan kihívóként vizsgálta Bulgáriát, Csehországot, Horvátországot, Lengyelországot, Lettországot, Litvániát, Magyarországot, Romániát, Szlovákiát és Szlovéniát, amely képes lehet a digitális éllovasok (skandináv államok, Benelux-országok, Írország és Észtország) nyomába eredni, és lemásolni azok sikereit.
A 2018-as kutatás szerint a gazdaság masszív digitalizálása 2025-re 200 milliárd eurót tehet hozzá a térség GDP-jéhez. A most megjelent, Digitális kihívók a következő időszakban Közép- és Kelet-Európában címet viselő elemzésből kiderül, hogy 2017 és 2019 között a régió digitális gazdasága évente csaknem 8 százalékkal nőtt. Tavaly 94 milliárd eurós értéket ért el. Mivel azonban a digitális éllovasok ennél gyorsabban bővültek, Kelet-Közép-Európának még nagyobb lett a lemaradása. Ám a járvány miatti kényszerleállás alatt a régióban csaknem 12 millió új online felhasználó jelent meg.
A friss jelentés szerint a térség jó alapokkal rendelkezik a digitális átalakulás eredményes folytatásához a válság után kialakuló új alapállapotban is. Erős a makrogazdasági teljesítmény. Kiváló minőségű a digitális infrastruktúra. A térséget vibráló, sikerorientált digitális ökoszisztéma jellemzi.
A jelentés készítői szerint átfogó, minden érdekelt felet tömörítő, közös fellépésre van szükség a lehetőségek jobb kiaknázásához. Annak érdekében, hogy a transzformáció a koronavírus-válság után is eredményes lehessen, átfogó megközelítést javasolnak a vállalkozásoknak, aminek egyformán része az ügyfél-interakciók digitalizálása, a működés optimalizálása, valamint az informatikai rendszerek modernizációja.
Mivel a Covid–19-járvány felgyorsította a digitális transzformációt, a politikai döntéshozókat ez arra ösztökélheti, hogy több közszolgáltatást költöztessenek az internetre, olyan digitális ökoszisztémát hozva létre, amelyben az egyének és a vállalkozások könnyebben boldogulhatnak. Ehhez hozzátartozik a vállalkozói szellem támogatása, ösztönzők kialakítása, továbbá az együttműködés olyan technológiai klaszterekkel, amelyek javítják a régió versenyképességét. A Covid–19 kapcsán a cégeknek világszerte gyorsan kellett reagálniuk az új helyzetre. A fogyasztók megnyerése érdekében a vállalatoknak teljes körű digitalizációra van szükségük, amely egyaránt felöleli az üzleti működés igényeit és a termékfejlesztés eszköztárát, továbbá beépít modern megközelítéseket. Csak így tudják javítani a minden szektorra sajátosan jellemző ügyfélélményt, és érhetnek el jobb pénzügyi eredményeket. A tanulmány készítői szerint akkor van esélyük a térség országainak a jövőbeni növekedési lehetőségek kihasználására, ha képesek üzleti és közszférájukban legalább olyan üteműre gyorsítani a digitális transzformációt, amilyen sebességgel a hazai felhasználók szintjén zajlik a folyamat.
A kényszerleállás alatt a régióban
12
millió új online felhasználó jelent meg


