Hecker Flórián | Mintegy 60 milliárd forintnyi hitel áll Budapest rendelkezésére az
Európai Beruházási Bankkal (EIB) korábban megkötött szerződések értelmében – derül ki a Világgazdaság által megismert pénzügyi jelentésekből. Két megállapodásról van szó, mindkettő 2015 végén született, azokat a kormány jóváhagyta 2015-ben, illetve 2016-ban. A Budapest Urban Transport nevű 66 milliárd forintos hitelszerződésből még 47 milliárd forint hívható le, a Budapest Urban Development nevű 33 milliárd forintosból pedig körülbelül 14 milliárd. Az előbbi kifejezetten a városi és a közösségi közlekedéshez kapcsolódó projektek finanszírozását célozza, az utóbbi elsősorban városi regenerációs, energiahatékonysági, környezetvédelmi és telekommunikációs fejlesztéseket. Az EIB-hitelkeretek felhasználási határideje eredetileg 2018. december 29. volt, de mivel addig nem történt lehívás, a főváros kezdeményezésére az EIB egy évvel kitolta a végső dátumot. Információink szerint azóta újabb szerződésmódosítás történt, így Budapest az idén még rendelkezhet a fennmaradó forrásokról.
Mindez azért lényeges, mert a városvezetés egy 50 plusz 50 trolira és villamosra szóló beszerzés kapcsán arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy azokra újabb EIB-hitelt igényelne. Ebből az előzetesen kiválasztott szektorok értelmében valóban a fenntartható városi mobilitásra is költenének, beleértve az új trolik, elektromos buszok, villamosok beszerzését, valamint a trolibusz-infrastruktúra felújítását és kibővítését, de jutna pénz a buszfolyosók, a gyalogos zónák, parkok és közterek helyreállítására is. A 70 milliárdos hitelkeret megkötéséhez azonban előzetesen kormányzati jóváhagyás szükséges, amelyet viszont nem ad meg a kabinet. Ezt Karácsony Gergely főpolgármester úgy értékelte, hogy a kormány megakadályozza a főváros „legnagyobb zöldjárműfejlesztését”. Csakhogy, figyelembe véve, hogy az elszámolások alapján úgy tűnik, a Budapest Urban Transport keretben éppen elég pénz van erre a célra, a harmadik EIB-csomag meghiúsulása miatt sem hasalna el feltétlenül az e-járművek beszerzése. Tudomásunk szerint az 50 troli mintegy tízmilliárd, az 50 villamos 35 milliárd forintba kerülne. A trolikra vonatkozó opció november 30-ig él, a gyártó, a Skoda pedig nem hajlik a határidő meghosszabbítására. Már csak ezért is célszerű lenne a már meglévő, az idén amúgy is kifutó EIB-konstrukcióból fedezni a tranzakciót. Az ügyben kerestük a városházát, lapzártáig nem érkezett válasz.
Az új járművekre
47
milliárd forint hívható le
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.