BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem világos, miért van szüksége újabb hitelre Budapestnek

Hecker Flórián | Mintegy 60 milliárd forintnyi hitel áll Budapest rendelkezésére az

Európai Beruházási Bankkal (EIB) korábban megkötött szerződések értelmében – derül ki a Világgazdaság által megismert pénzügyi jelentésekből. Két megállapodásról van szó, mindkettő 2015 végén született, azokat a kormány jóváhagyta 2015-ben, illetve 2016-ban. A Budapest Urban Transport nevű 66 milliárd forintos hitelszerződésből még 47 milliárd forint hívható le, a Budapest Urban Development nevű 33 milliárd forintosból pedig körülbelül 14 milliárd. Az előbbi kifejezetten a városi és a közösségi közlekedéshez kapcsolódó projektek finanszírozását célozza, az utóbbi elsősorban városi regenerációs, energiahatékonysági, környezetvédelmi és telekommunikációs fejlesztéseket. Az EIB-hitelkeretek felhasználási határideje eredetileg 2018. december 29. volt, de mivel addig nem történt lehívás, a főváros kezdeményezésére az EIB egy évvel kitolta a végső dátumot. Információink szerint azóta újabb szerződésmódosítás történt, így Budapest az idén még rendelkezhet a fennmaradó forrásokról.

Mindez azért lényeges, mert a városvezetés egy 50 plusz 50 trolira és villamosra szóló beszerzés kapcsán arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy azokra újabb EIB-hitelt igényelne. Ebből az előzetesen kiválasztott szektorok értelmében valóban a fenntartható városi mobilitásra is költenének, beleértve az új trolik, elektromos buszok, villamosok beszerzését, valamint a trolibusz-infrastruktúra felújítását és kibővítését, de jutna pénz a buszfolyosók, a gyalogos zónák, parkok és közterek helyreállítására is. A 70 milliárdos hitelkeret megkötéséhez azonban előzetesen kormányzati jóváhagyás szükséges, amelyet viszont nem ad meg a kabinet. Ezt Karácsony Gergely főpolgármester úgy értékelte, hogy a kormány megakadályozza a főváros „legnagyobb zöldjárműfejlesztését”. Csakhogy, figyelembe véve, hogy az elszámolások alapján úgy tűnik, a Budapest Urban Transport keretben éppen elég pénz van erre a célra, a harmadik EIB-csomag meghiúsulása miatt sem hasalna el feltétlenül az e-járművek beszerzése. Tudomásunk szerint az 50 troli mintegy tízmilliárd, az 50 villamos 35 milliárd forintba kerülne. A trolikra vonatkozó opció november 30-ig él, a gyártó, a Skoda pedig nem hajlik a határidő meghosszabbítására. Már csak ezért is célszerű lenne a már meglévő, az idén amúgy is kifutó EIB-konstrukcióból fedezni a tranzakciót. Az ügyben kerestük a városházát, lapzártáig nem érkezett válasz.

Az új járművekre

47

milliárd forint hívható le

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.