BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Talpon vannak a hazai gyűjtők

J. J. | A Nagyházi Galéria ötnapos karácsony előtti aukciós hete is online zajlott, és a galéria történetében először a Zoom felületén volt követhető. Licitálni az Axioart oldalán lehetett, de természetesen telefonon is lehetett adni vételi megbízásokat.

Az aukció tapasztalata azt mutatja, hogy a hazai gyűjtők talpon vannak, a szokásos mértékben vásárolnak, nem lehet tetten érni sem visszaesést, sem új gyűjtői attitűdöket – mondta el lapunknak Mayer Vera, a Nagyházi Galéria és Aukciósház munkatársa. Kiemelte azonban, hogy a külföldi vevők elmaradtak, 80 százalékuk nem vásárol, és hiányuk leginkább az antik műtárgyak esetében érzékelhető, ebben a szegmensben ugyanis ők adták a kereslet nagy részét. Kitért arra is, hogy a régi mesterek esetében különösen igaz: felelőtlenség csupán fotó alapján vásárolni. „A képernyőn nem láthatók a részletek és a textúra, nem beszélve arról a személyességről, párbeszédről, amely a mű és a befogadó közt létrejön, és leginkább indukálja a vásárlási szándékot. Mindezt virtuálisan nem lehet kialakítani, ez az, ami miatt a műkereskedelem nem él meg pusztán az online térben.”

A karácsonyi árveréssorozat leginkább érdeklődésre számot tartó része a Saphier Dezső gyűjteményéből származó festmények árverezése volt. A két éve elhunyt szenvedélyes gyűjtő és kereskedő neve az elmúlt évtizedek műkereskedelmében fogalomnak számított. A gyűjtés nála életformává vált, ha kellett, a hivatalos művészettörténeti kánonnal is szembement. Különös figyelmet fordított olyan elfeledett területekre, amelyekre mások nem, így például a női festőkre. Neki köszönhető sok szignó nélküli festmény beazonosítása, illetve számos elveszettnek hitt kép megtalálása.

A Nagyházi Galéria aukciójára sokan azért is kíván­csiak voltak, mert a Magyar Műkereskedők és Galériák Országos Szövetségének alelnökeként tevékenykedő Saphier speciális gyűjtői attitűdje garanciát jelent a minőségre, viszont a tételek – a galéria üzletpolitikájának megfelelően – alacsonyan indultak. A legnagyobb harcok Kunffy Lajos festmé­nyeiért folytak. Az sem okozott meglepetést, hogy élénk licit alakult ki a Zsolnay-tárgyakra: közülük egy 1902-es Inferno váza lett a legdrágább. Az Apáti Abt Sándor formaterve alapján készült ökörvér mázas cserépedény a kezdő árát megduplázva, 1,1 millió forintért kelt el.

Az ökörvér mázas cserépedény végül

1,1

millió forintért kelt el

Élénk licit folyt a Zsolnay-­tárgyakra, egy 1902-es Inferno váza lett a legdrágább

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.