BUX 52,675.9
-1.97%
BUMIX 4,380.91
-0.93%
CETOP20 2,521.92
-0.69%
OTP 17,610
-3.32%
KPACK 8,550
0.00%
0.00%
-0.57%
0.00%
-2.20%
ZWACK 16,700
+1.83%
0.00%
ANY 1,550
+0.32%
RABA 1,405
0.00%
+1.87%
0.00%
+0.28%
0.00%
-1.76%
-1.16%
-0.22%
-1.03%
OTT1 149.2
0.00%
-1.29%
MOL 2,652
-1.27%
-1.44%
ALTEO 2,300
-2.13%
+4.55%
-0.81%
EHEP 1,700
-1.73%
-1.23%
-1.58%
MKB 1,972
0.00%
-3.74%
-0.35%
-1.71%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
-2.59%
-1.90%
0.00%
0.00%
+0.40%
-5.92%
GOPD 12,900
-0.77%
OXOTH 4,400
0.00%
-1.82%
NAP 1,826
-8.01%
0.00%
-4.17%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Új hidak erősítik a magyar-szlovák együttműködést

Három új közúti határhíd is épül a következő években az Ipolyon, javítva ezzel a Magyarország és Szlovákia közötti közlekedési kapcsolatokat, valamint a határ menti együttműködést. A sorban az első, Ipolydamásdot Helembával összekötő átkelő magyar oldalán már elkezdődtek a terepmunkálatok, a szlovák területen azonban a járványhelyzet miatti határzár késlelteti a munkakezdést.

Legfőbb célunk a Barátság híd újjáépítése, mely az évszázados gyakorlatnak megfelelően ismét átkelést biztosítana az Ipoly folyón

– írta a Pest megye északi részén fekvő, mintegy négyszáz lakosú Ipolydamásd honlapján Rományik Ferenc polgármester.

A falu lakóinak a terve, hogy újra legyen hídjuk társközségükbe, a határfolyó szlovák oldalán fekvő Helembára, most megvalósulni látszik, miután a napokban tereprendezést végző munkagépek vonultak fel a helyszínen. Az európai uniós forrás felhasználásával megvalósuló beruházást magyar részről lebonyolító Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a Figyelő érdeklődésére arról tájékoztatott, hogy a helyszíni munkálatok bozót- és cserjeirtással, valamint lőszer-mentesítéssel és humuszleszedéssel kezdődtek meg.

A magyar és a szlovák oldali csatlakozó utakat, valamint magát az átkelőt a Colas Közlekedésépítő Zrt., a Colas Út Zrt. és a Colas Slovakia építi.

A NIF lapunkkal azt közölte, hogy a hidat – szerződés szerint – 2023 első negyedévében nyitják meg a forgalom előtt, de ezt befolyásolhatja a koronavírusjárvány-helyzet alakulása, hiszen határhídról van szó, és a jelenlegi határzár késlelteti a szlovák oldali munkakezdést.

Fotó: Shutterstock

Az új átkelőt a hídfők közt 58 méter hosszúra tervezték, a közúti forgalom kétszer egy sávon haladhat majd rajta. Emellett lesz külön gyalogos- és kerékpáros-átvezetés is. A hídon 3,5 tonnás súlykorlátozás lesz érvényes, ami azt jelenti, hogy nehézgépjárművek nem használhatják majd, vagyis a beruházásnak nincs „teherforgalom-generáló” hatása – hívta fel a figyelmet az infrastruktúra-fejlesztő.

A társaság a költségekről is számot adott: a két fél 50-50 százalékban állja a hídépítést, melynek költsége nettó 1,87 millió euró.

A csatlakozó utakat önállóan finanszírozzák az országok.

A magyar szakasz 1,35 millió, a szlovák 610,5 ezer euróba kerül majd. Szlovák oldalról a Nyitra megyei önkormányzat a beruházó.

A 655 kilométer hosszú magyar–szlovák határon az Ipoly 143 kilométeren keresztül választja el egymástól a két országot. Az elkövetkező években pedig nemcsak Ipolydamásdot kötheti majd össze híd a folyó túlpartjával, hanem két nógrádi községet is. A Drégelypalánk és Ipolyhídvég, valamint Őrhalom és Ipolyvarbó közötti átkelőnek jelenleg a kivitelezési közbeszerzési eljárása zajlik. Ha ezek megépülnek, jelentősen javulhatnak a közúti határátlépés feltételei Nógrád megye északnyugati része és Dél-Szlovákia között.

Drégelypalánk például a parassapusztai és a balassagyarmati átkelő között fekszik, amelyek csaknem 30 kilométerre vannak egymástól. Őrhalomnál sem jobb a helyzet, ahol a két legközelebbi határállomás, a balassagyarmati és a pösténypusztai között több mint 22 kilométer a távolság. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy Nyugat-Európában vannak olyan határszakaszok, ahol az átkelők átlagosan három kilométerenként követik egymást.

Megjelent a Figyelő 2021. április 22-i számában.

Kapcsolódó cikkek