A Mastercard friss kutatása szerint a magyar kis- és középvállalkozások csaknem fele (48 százaléka) tudta hozni 2020-ban a korábbi év eredményeit, és 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezt a szintet most is eléri majd. A megkérdezettek több mint negyede (27 százaléka) pedig üzleti növekedéssel számol a közeli jövőben. A világjárvány kisebb negatív hatását a vállalkozások 35 százaléka érezte, súlyosabb következményekről 16 százalékuk számolt be.
Azzal a céllal végezte a Mastercard a kutatást, hogy átfogó képet adjon a digitalizáció hatásáról a kisvállalkozói szektorban. A világjárvány gyökeresen megváltoztatta a vásárlók napi fizetési szokásait, eltolva a digitális fizetések irányába, de a vállalkozásoknál nem történt különösebben nagy átalakulás. A megkérdezett cégek 68 százaléka elsődlegesen banki átutalással fizet, és a napi ügymenetben is ezt a fizetési módot részesíti előnyben. A kártyás fizetést 16 százalékuk említette elsődleges fizetési eszközként, főleg az üzleti ebédek, utazások, szállások és a tankolás költségét rendezik ily módon.
A magyar vállalkozások 17 százalékánál elsődleges fizetési eszköz a készpénz, a többség nem szívesen fizet így, mert a kezelése és a könyvelése egyaránt lassú és bonyolult. Bolti vásárlásoknál a vállalkozások körében is a digitális fizetéseké a főszerep; 84 százalékuk ezt használja, ebből 54 százalék a bankkártyás, 30 százalék a számlaalapú fizetés a kutatás szerint. Készpénzt csak 17 százalékuk használ ilyen helyzetekben. Az online vásárlásoknál is hasonló előnyt élveznek a digitális megoldások: 47 százalék a banki átutalás, 21 százalék a kártyás online, 18 százalék a kártyás utánvét és csupán 18 százalék a készpénzhasználat aránya.
„Örömmel látjuk, hogy a magyar vállalkozások fizetéseik zömét digitális megoldásokon keresztül végzik. A célunk az, hogy olyan értéknövelt szolgáltatásokkal is segítsük őket, amelyek napi ügymenetük támogatása mellett a működésükhöz legjobban illeszkedő fizetési megoldást is biztosítják számukra” – mondta az eredmények kapcsán Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.
A banki szolgáltatásokról és termékekről a vállalkozók 65 százaléka a bankját kérdezi, és 42 százalékuk fordul a könyvelőjéhez. Ötös skálán a megkérdezettek átlagosan 3,7-re értékelték a bankjukkal való elégedettségüket. A bizalom is ehhez közelít (3,8), és a két érték között szoros összefüggés van: magas bizalom mellett az összesített elégedettség is jobban alakul. A hagyományos bankok népszerűbbek a vállalkozások körében, a fintech szolgáltatókba vetett bizalom 3,2 pontot ért el a kutatásban. Amikor a bankjukkal való kapcsolatukról kérdezték őket, a vállalkozások 21 százaléka számolt be szoros és aktív együttműködésről, a válaszadók 76 százaléka pedig azt mondta, hogy a bankjával jó kapcsolatot ápol, de ez a kapcsolat főként a tranzakciók lebonyolítására korlátozódik. Mindössze 3 százalék volt azok aránya, akik nincsenek aktív kapcsolatban a bankjukkal, de szeretnék, ha ez másként lenne.
Készpénzt csak
a cégek
17
százaléka használ vásárláskor
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.