A Magyar Nemzeti Bank (MNB) vezetői körlevélben szólítja fel a hitelintézeteket és pénzügyi vállalkozásokat, hogy fordítsanak kiemelt figyelmet a törlesztési problémákkal küszködő lakossági, vállalati ügyfelekre. A jegybank szerint a bankoknak olyan finanszírozási konstrukciókat, megoldásokat kell kidolgozniuk, amelyek képesek kezelni az adósok megváltozott fizetőképességét – olvasható az MNB szerdai közleményében.

Az MNB szerint az ügyfélkör egy része várhatóan fizetési nehézségekkel fog küzdeni, erre a pénzintézeteknek proaktív fizetéskönnyítő megoldásokkal kell felkészülniük, amiről átlátható és közérthető tájékoztatást is kell nyújtaniuk.

Ha a bankok saját monitoringrendszere azonosítja a problémát, akkor javasolt az ügyfél közvetlen megkeresése a fizetési terheket csillapító eszközök felajánlásával. Ezen eszközök alkalmazása a banki kihelyezés megtérülésének valószínűségét is növeli a jegybank szerint.

Fotó: Shutterstock

A megoldások között lehet rövid távon, ha az adós pl. csökkentett törlesztőrészletet vagy csak kamatot fizet (a törlesztés egyidejű átstrukturálásával). Hosszabb távon pedig 

a futamidő meghosszabbítása, a kamatláb csökkentése vagy egyéb árazási kedvezmény segíthet, 

esetleg lehetőség biztosítása az adós felé arra, hogy a fedezet eladásával csökkentse hitelét. Egyes fedezetek kiengedése vagy cseréje, adósságrendező új esetleg könnyebbséget jelentő új szerződéses feltételek – akár adóstárs bevonásával – is segíthetnek a helyzeten.

A jegybank elvárja hogy a pénzügyi intézmények működjenek együtt adósaikkal, hogy ezzel is támogathassák utóbbiak hosszútávú fizetőképességének megtartását. A fogyasztók együttműködését és fizetési hajlandóságát is mérlegelve 

méltányosan alkalmazzák az általános szerződéses feltételekben rögzített, a hitelszerződés feltételeinek nem vagy késedelmes teljesítésére, illetve felmondására vonatkozó rendelkezéseket.

Szükséges a központi bank szerint a fizetési nehézségekkel szembesülő vállalati ügyfelek problémáit megoldó termék- vagy üzleti megoldások felmérése is. Ebben az esetben is törekedni kell a helyzet megoldását célzó egyeztetéseket mielőbb megkezdésére.

A pénzügyi intézményeknek át kell tekinteniük a hitelezéshez kapcsolódó belső folyamataikat, s sztenderdizált megoldásokkal felkészülni a moratóriumban részt nem vevő adósok megnövekedő számú megkeresésére. Erőforrásaik átcsoportosításával, proaktív megoldásokkal a téma kapcsán felmerülő nagyobb kapacitásigény kezelhető – zárja közleményét az MNB.