Mint sokan a kereskedelemben, a nyíregyházi Marso Kft. is megérezte a kereslet ingadozását a pandémia időszakában, de ez sem tudta megtörni a gumiabroncsok forgalmazásával foglalkozó magyar tulajdonú vállalkozás árbevételének és nyereségének sok éve tartó növekedését. Sőt, a Magyarországon 19 telephellyel, Szerbiában és Romániában leányvállalatokkal rendelkező Marso a további expanzióra is felkészült.
Tavaly mintegy hét százalékkal bővült a Marso Ipari Kereskedelmi Szolgáltató Kft. árbevétele, 29,19 milliárd forintra, – ami csaknem tízmilliárddal haladja meg a 2016-os szintet –, az adózás előtti nyeresége pedig negyedével, 1,05 milliárd forintra. Szezonálisan erősek a decemberi eladások, és ez az adat még hiányzik, de idén 33 milliárd forint körül lehet a bevétel, a profit pedig kis mértékben szintén bővülhet, mintegy 1,1 milliárd forintra – mondta a VG-nek Becser Zoltán ügyvezető.
Jövőre jelenleg 5-7 százalékos árbevétel-bővüléssel számolnak, miközben a nyereség kicsit csökkenhet, ami azonban "kellemes" gond. Az átmeneti megtorpanást az okozza, hogy egy nagyon jelentős beruházáson jutnak túl, ami a jövőbeli eredményességet szolgálja. Egy éve kezdett a cég egy 5,5 milliárd forintos költségű raktárbázis kiépítésébe Dunaharasztin, amihez egyedi kormánydöntéssel támogatást is elnyertek. Ez további expanziót alapoz meg a vállalkozás számára, nem csak tevékenységben, hanem létszámban is. A jelenleg 300 körüli létszám 2022-ben a 330-at is meghaladhatja.
A jövő év más szempontból is mérföldkőnek ígérkezik. A Marso több európai országba is reexportál gumiabroncsokat, de leányvállalata eddig csak Romániában volt 2002, és Szerbiában 2013 óta. Elérkezettnek látják az időt, hogy 2022-ben Szlovákiában is megjelenjenek vállalatként, ahová már eddig is voltak eladásaik.
A Marso csoport egy határozott stratégia megvalósításával érte el, hogy nem vált a járvány kárvallottjává, és megőrizte képességét a továbblépésre - mondta az ügyvezető. Évek óta nagyon szigorú tervezési rendszerben dolgoznak, a költségeket folyamatosan optimalizálva, és ez jól jött a pandémia időszakában, amikor a korábbinál is nagyobb rugalmasságra volt szükség.
Hétről-hétre, hónapról-hónapra kellett újratervezni
– mondta a vállalatvezető. Emellett nagy segítséget jelentett a korábban kialakított ügyfélközpontú gyakorlat, és az, hogy nyílt kommunikációval a vállalat a munkavállalóit is bevonta a válságkezelésbe – tette hozzá Becser Zoltán.