BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Iveco: feldarabolják – lecseng az ötvenéves olasz sláger

Már azt is lehet sejteni, hogy melyik részleg kinek a kezébe kerül majd. A katonai járművek gyártását az olasz kormány szeretné olasz kezekben tartani.

Az Iveco sajtóhírekre reagálva kedden megerősítette, hogy szétválasztja a vállalatot és külön értékesíti annak hadiipari és polgári részlegét. Korábban a Bloomberg már a lehetséges vevőket is megnevezte, mely alapján a katonai rész az olasz Leonardo, a polgári pedig a Jaguar Land Rover tulajdonos indiai Tata Motors kezébe kerülhet.

Iveco Defence Vehicles.
Az Iveco katonai járműgyártása olasz kézben maradhat / Fotó: Nick Paleologos / Bloomberg

A tranzakciókat akár már szerdán, az Iveco eredményeinek ismertetésekor bejelenthetik. A Fiat-alapító Agnelli család ellenőrzése alatt álló járműgyártó részvényei a hír hatására több mint 7 százalékot erősödtek, így a részvény idén már több mint kétszeresére növelte az értékét. 

A vállalat így már 5,6 milliárd eurót ér a piac szerint.

A hadiipari részleget nem adták volna el a Tatának

Azonban a Bloomberg forrásai arra is figyelmeztettek, hogy bár a tárgyalások előrehaladott állapotban járnak, az ügyletek még kútba eshetnek. Az Iveco igazgatótanácsa a tranzakciók minden aspektusát megvizsgálja azonban a cég közleménye szerint. A hadiipari részleg eladása a Leonardoi számára mindenesetre megfelelne az olasz kormány azon elvárásának, hogy helyi tulajdonban maradjon a fegyvergyártással kapcsolatos tevékenység.

Az Iveco részekre darabolva történő eladása az Agnelli család alapja, az Exor törekvéseit is támogatná, hogy diverzifikálja a családi vagyont és kevesebb autóipari kitettséggel rendelkezzen. Az Exor többek között az egészségügy, a luxusipar és tech szektor felé szeretne terjeszkedni. A Tata számára pedig az európai jelenlét erősítését és a haszonjárművek gyártását segítheti az ügylet. Az indiai vállalat számára a Leonardo színre lépése megnyithatja a rég vágyott üzlet lehetőségét.

A Leonardo a német Rheinmetallal közös vegyesvállalattal szerezné meg a hadiipari részleget, és az olasz kormány felől is nyomás alá került, hogy jusson kompromisszumra az ár kérdésében. Az olasz német ajánlat az IDV márkát is magában foglaló hadiipari részlegért 1,6 milliárd eurót fizetne a részleg adósságával együtt, ami ugyan alacsonyabb a német–francia tankgyártó KNDS és a Czechoslovak ajánlatánál, de elég magas, hogy versenyben maradjon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.