Május végéig összesen közel 51,5 ezer zöldrendszámot adott ki a közlekedési igazgatási hatóság, az idei év első öt hónapjában pedig 8846 zöldrendszámot regisztrált. 2021-ben a jelenleg elérhető adatok alapján januárban adták ki a legkevesebb zöldrendszámot, szám szerint 1399-et, a legtöbbet pedig márciusban, 2254 darabot. Zöldrendszámot egyébként azok az autók kaphatnak, amelyek a gyári adatai alapján képesek arra, hogy legalább 25 kilométert megtegyenek tisztán elektromos üzemmódban. A környezetvédelmi kategóriákat tekintve jelentős eltérések látszódnak. 

A legnagyobb csoportot a tisztán elektromos autók teszik ki, több mint 27 ezer e-autó kapott május végéig zöld rendszámot, csak az idei első öt hónapban pedig 5524. 

A második legnagyobb csoportot, 15,4 ezret a növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsik teszik ki, idén eddig 2337 rendszámot adtak ki ebbe a csoportba tartozó autóknak. Ezekben a hatótávnövelt elektromos autókat is tisztán elektromotor hajtja, de áramtermelési céllal benzinmotor is megtalálható a járműben, hogy amennyiben szükséges, töltse az akkumulátort. A fenti két hajtáslánc esetében elmondható, hogy a legkevesebb autóra januárban, a legtöbbre pedig márciusban kaptak zöldrendszámot a tulajdonosok. 

Fotó: Varga György

A külső töltésű hibrid elektromos autók, vagyis a plug-in hibridek száma meghaladja 8,8 ezret, idén az első öt hónapban 865 ebbe a kategóriába tartozó autó kapott zöldrendszámot. Ebben a kategóriában is a január volt eddig idén a leggyengébb hónap, a legerősebb pedig a május 242 rendszámmal.

A területi megoszlást tekintve erős fővárosközpontúság figyelhető meg, míg a vidéki városokban összesen 29,9 ezer zöldrendszámot adtak ki, addig csak Budapesten 21,5 ezret. Az idei első öt hónapban arányaiban nagyobb növekedés látható vidéken a zöldrendszámos autók esetében, mint Budapesten.

Sok városban még mindig ingyenes a parkolás a zöldrendszámos autóknak, ugyanakkor egyre több önkormányzat jelenti be, hogy ezt a kedvezményt megszünteti, vagy kizárólag a teljesen elektromos autókra korlátozza. 

Tehát a parkolási költségek elkerülése végett már nem éri meg a zöldrendszám, van azonban számos egyéb előnye. Például az adók egy jelentős része megspórolható a zöldrendszámmal, a jelenlegi szabályozás szerint nem kell gépjármű- és regisztrációs adót sem fizetni.

A zöldrendszámos autók száma 2020 óta két és félszeresére nőtt Magyarországon, a kormány célja, hogy az ország a Nemzeti Tiszta Fejlődési Stratégiában foglaltak szerint 2050-re elérje a teljes klímasemlegességet. Ebben fontos szerepet játszik a közlekedés zöldítése is, ami a teljes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért felel – közölte a napokban a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM). Az állam a közlekedés zöldítését, többek között az elektromos személygépjárművek vásárlását az elmúlt években összesen csaknem 20 milliárd forinttal segítette. A TIM tájékoztatása szerint az állami támogatásoknak köszönhetően az elektromos autók mellett mind többen választják az elektromos robogókat is a hagyományos, benzines társaik helyett.