A nemzeti versenyhatóság vizsgálata feltárta, hogy több hazai és egy szlovák hangszerkereskedő vállalkozás közel tíz éven keresztül egyeztette árait, hogy egységes árszintet teremtsenek egymás között.

A cégek nem csupán árlistákat készítettek és osztottak meg egymással, de figyelték egymás árait és figyelmeztették azt, aki eltért az előzetesen egyeztetett áraktól.

Az árak titkos rögzítése, vagyis a kartellezés különösen súlyos versenyjogi jogsértésnek minősül, amely folyamatos károkat okoz az érintett termékek vásárlóinak.

524090206 A visitor checks a tuba at Yamaha pavilion in the Musikmesse 2014, music international trade fair, in Frankfurt, Germany, 12 March 2014. The Musikmesse is the world's leading trade fair for the world of music, showing a complete range of products with everything required for making music, and many workshops, concerts, demonstrations and discussion events. (Photo by Horacio Villalobos/Corbis via Getty Images)
Fotó: Horacio Villalobos / Corbis via Getty Images

A vizsgálat során kiderült az is, hogy a Yamaha, a hangszerek egyik legszélesebb körének gyártója és forgalmazója,

2014-től széles körben rögzítette a kiskereskedői felé a termékeinek minimális viszonteladási árait,

amelyeket a nyílt írásbeli kommunikáció elkerülése érdekében, a hangszerkereskedők által használt anonim e-mail cím használatával egyeztetett a viszonteladókkal. A viszonteladói árak rögzítése szintén akadályozta a fogyasztókért folyó versenyt, hiszen célja a fogyasztói árak egységes szinten tartása volt.

A versenyhatóság figyelembe vette, hogy a Yamaha Music Europe GmbH önként fedte fel a történteket és bizonyítékokat szolgáltatott a jogsértésre. A japán cégen kívül további kilenc cég ismerte el a jogsértést, lemondva a bíróság előtti jogorvoslat lehetőségéről. A Versenytanácsa, tekintettel a cégek többségének együttműködésére, illetve a kis- és középvállalkozásnak minősülő cégek korlátozott pénzügyi teljesítőképességére,

összesen mintegy 100 millió forintos bírságot szabott ki kilenc hazai és egy szlovák hangszerkereskedésre, illetve három egyéni vállalkozóra.

A versenyhatósággal történő együttműködésnek és a bírósági felülvizsgálati lehetőségről való lemondásnak több előnye is van. Egyrészt a felek időt és költséget takarítanak meg a bírósági szakasz elkerülésével, másrészt jelentős bírságcsökkentő tényező is. A bírság összege Magyarország központi költségvetését gyarapítja

– mondta Tóth András, a GVH Versenytanácsának elnöke.