BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Váratlan kormányzati nyilatkozat érkezett – fordulat jöhet a szélenergia szabályozásában

Több figyelemre méltó bejelentést is tett Palkovics László a török hírügynökségnek adott interjújában, amiről eddig nem számolt be a magyar sajtó. Nyíltan beszélt a hírhedt-híres Bayraktar katonai drónok esetleges beszerzéséről és arról is, hogy Magyarország aktív szereplője lehet annak, hogy a kínai vasúti áruforgalom Törökországon keresztül bonyolódjon le Európa felé, miután az orosz és az ukrán tranzit a háború miatt ellehetetlenült. A legérdekesebb kijelentések mégis az energetika kapcsán hangoztak el: Magyarország 2023 végéig 8 gigawattra növelné a napenergia-kapacitását, és utalás történt arra is, hogy zöld utat kaphatnak a szélenergia-szektorba irányuló befektetések.

A török gyártású pilóta nélküli légi járművek úttörők a védelmi iparban – mondta Palkovics László a török állami Anadolu hírügynökségnek adott interjújában. A technológiai és ipari miniszter hétfőn járt Ankarában munkalátogatáson, és egyebek mellett hadiipari együttműködésről tárgyalt Mustafa Varank török ipari és technológiai miniszterrel. 

Palkovics László Törökországban
Fotó: Facebook / Technológiai és Ipari Minisztérium

Palkovics László a magyar sajtóban eddig nem közölt interjúban arról is beszélt, hogy a védelmi iparban potenciális együttműködés jöhet létre a török katonai drónok kapcsán. Szerinte a Baykar cég által gyártott Bayraktar típusú drónok 

a riválisokhoz képest megfizethetőbbek, és hatékonyabb technológiával rendelkeznek.

Arról is beszélt, hogy a magyar kormány nemcsak egy adott termék megvásárlásában gondolkodik, hanem annak magyarországi gyártásának kérdését is kiemelten kezeli. 

ISTANBUL, TURKIYE - JULY 05: (----EDITORIAL USE ONLY – MANDATORY CREDIT - "BAYKAR / HANDOUT" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS----) 7 Bayraktar Akinci unmanned aerial vehicle (UAV), are brought together as a fleet at Flight Training and Test Center in Istanbul, Turkiye on July 05, 2022. 3 of UAV's used for training and testing activities at Corlu Airport Base Command and 4 of them which to be delivered to the Air Force Command participated in the photo and video shoot together. BAYKAR/Handout / Anadolu Agency (
Fotó: AFP

Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az esetleges magyarországi beszerzésről a honvédelmi tárca illetékessége dönteni. Rámutatott, hogy a török vállalatok számára kitűnő együttműködési lehetőség a zalaegerszegi Zala Zone járműipari tesztközpont. „A közös kutatás-fejlesztési projektek, a közös gyártás, valamint a közös tudományos kutatások mind Magyarország, mind Törökország számára kölcsönös előnyökkel járhatnak” mondta.

Megkezdődhet a Gidrán harcjárművek gyártása Kaposváron 

Palkovics László szerint az orosz–ukrán háború egyértelművé tette Európa, kiváltképp Németország védelmi ipari kapacitásának elégtelenségét. A helyzet azonban változik, és ebben fontos szerepe van a kapacitásfejlesztésnek

Ennek kapcsán kitért rá, hogy Magyarország egy a páncélozott járművek gyártásában az élmezőnybe tartozó török vállalattól védelmi ipari termékeket vásárol.

A megállapodás értelmében a cég a közeljövőben megkezdi a járművek magyarországi gyártását is. Ennek első fázisában a vállalat az összeszerelést, a második fázisában pedig a teljes körű gyártást Magyarországon végzi. A miniszter vélhetően a Gidrán típusú, Törökországban gyártott harcjárművekre utalt, amelyekből először negyven darabot szerelnek készre Kaposváron rádiótechnikai és elektronikai eszközökkel. Később további száz darabhoz helyben gyártanak alkatrészeket.

Robbanás előtt a napenergiatermelés-kapacitás, új fejezet nyílhat a szélenergiában

Az iparminiszter hosszan beszélt energetikai kérdésekről. Szerinte a török cégek hozzájárulhatnak Magyarország energiafelhasználásának átalakításához. Kifejtette, hogy jelenleg Európa energiarendszere földgázközpontú: a villamos energia árát földgázalapú rendszerek alapján állapítják meg, ezen azonban változtatni kell. Ehhez kapcsolódóan több fontos bejelentést is tett. 

Magyarország az energiaátalakítási tervnek megfelelően fokozatosan átáll a megújuló, illetve alternatív energiaforrásokra. 2023 végére a napenergia-termelés kapacitását 3 gigawattról 8 gigawattra növelné, ezt pedig a szükséges berendezések magyarországi gyártása esetén 20-24 gigawattra lehet felfuttatni. Magyarország más alternatív energiaforrások kiaknázását is tervezi, mint a biogáz, a biometán és a biomassza. 

A geotermikus és a szélenergiába való befektetésekkel együtt a következő tíz évben 16 milliárd euró értékben valósulhat meg befektetés.

Mindezeken felül fontos energiaforrásnak számít a hidrogén is, amelynek esetleges jövőbeni felhasználásához európai szintű kooperációra van szükség.

Szélturbinák
Fotó: Shutterstock

A szélenergia említése váratlan kormányzati szinten. Egy 2016-os kormányrendelet értelmében hazánkban ugyanis nem lehetséges szélfarmot telepíteni lakott területtől számított 12 kilométeres védőtávolságon belül. Ez a kikötés a gyakorlatban azt jelenti, hogy lényegében nincs olyan pont Magyarországon, ahol szélerőművet lehet felállítani. Hogy ebben lesz-e változás, az egyelőre nem ismert, mindenesetre ha valamikor, akkor most feltámadhat itthon a poraiból a szélenergia.

Ukrajna helyett Törökországon keresztül, Magyarországon át érkezhet a kínai áru Európába

Palkovics László az interjúban további lényeges információkat osztott meg a vasúti kereskedelem jövőjéről is. Magyarország, Törökország, Szerbia és Bulgária között egyezség született: a felek célja nagyobb részt szerezni a Kína és Európa közötti vasúti áruforgalomból. Az orosz–ukrán háború következtében az ukrajnai tranzit beláthatatlan ideig ellehetetlenült, ezért a Kína–Európa vasúti kereskedelem útvonala a jövőben Törökországon keresztül haladhat. 

Ehhez a Boszporusz tengerszorosnál épülhet ki vasútvonal, amely Bulgárián és Szerbián keresztül Magyarországig vezethet. 

A tárcavezető felhívta rá a figyelmet, hogy mivel a Kínából induló teherszállító vonatok nem tudják használni az oroszországi és az ukrajnai vasútvonalakat, a közép-ázsiai országok jelentősége nagyban felértékelődött. A Türk Államok Szervezetének (TÁSZ) tagállamai például kulcsszerepet játszhatnak az európai energiaválság megoldásában, is, mivel a türk államokon keresztül vezető kötött pályás folyosót energiaszállításra is igénybe kell venni.

(200608) -- BEIJING, June 8, 2020 (Xinhua) -- Li Ying (L), staff member with Haicang Station of China Railway Nanchang Group Co., Ltd. checks medical supplies as well as electronic devices and clothes that will be loaded onto a China-Europe freight train bound for Hamburg of Germany at Haicang Station in Xiamen, southeast China's Fujian Province, April 25, 2020.  Initiated in 2011, the China-Europe rail transport service is considered a significant part of the Belt and Road Initiative to boost trade between China and countries participating in the program.  Amid the coronavirus pandemic, the service remained a reliable transportation channel as air, sea and road transportation have been severely affected. The freight trains have also been playing a crucial role in helping with the fight against the pandemic in Europe, sending massive quantities of medical supplies such as face masks and goggles.
Fotó: Wei Peiquan / AFP

Az Európába irányuló teherszállításnak most a 20 százaléka történik vasúton, az uniós országok ezt az arányt 50 százalékra emelnék. A cél eléréséhez a belföldi és a szomszédos államokkal kapcsolódó vasúti hálózat megerősítése szükséges. Palkovics László erről azt mondta, hogy ezen a téren a magyar, török, bolgár és szerb fél már fontos lépéseket tett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.